Naturistovy
cestopisy
Bulharsko po 15
letech aneb McDonaldi po orientálsku
Klukovské zážitky oživené návštěvou
po patnácti letech
Ivo Žurek
Já jsem vlastně v Bulharsku poprvé
na vlastní oči viděl co je to nuda-pláž. Bylo to v mých 15
letech a můžete si představit, že tehdejší zážitky se mi VELMI
hluboce vryly do paměti. Tehdy jsme jezdili s rodiči, škodou 100,
plnými ranci konzerv a PB láhvemi do Sozopolu. Myslím, že takových
podobných nadšenců byly u nás miliony, takže se nebudu moc
uchylovat do detailů.
K opětovné návštěvě BG mne lákala představa skoro orientální
země, která má úplně jinou muziku než je naše Kolíne, Kolíne
a jak každý říká - změna je život. Po několika skalně-kamenitých
zážitcích z Chorvatska se nám také zachtělo širého moře s
dlouhatánskými písčitými plážemi. Takže po dlouhých 15ti
letech, dnes už s potomky jsme se rozhodli vrátit se do dětských
vzpomínek opětovnám zájezdem (vzhledem k ročnímu klukovi jsme se
rozhodli podpořit BG Aerolinie a zájezd povýšit na zálet). Po
konzultacích se známými, kteří barvitě popisovali nekonečné
trmácení se RO a částí BG, jsme tedy nic neponechali náhodě a
zvolili pobyt od Bulgariatouru.
Tedy doprava + ubytování. To nás přišlo (2+1dítě, prtě bylo
zadarmo) na 30.000 Kč (15dní). Zpětně hodnotím, že nejkvalitnější
z celého zájezdu byla právě ona nejkratší etapa-doprava. To jsem
opravdu ohodnotil *****, z vymrzlé Prahy jsme za 2 hodinky vylezli v
rozpáleném Burgasu (v 19.30hod.) a nasedli do autobusu, který nás
dovezl asi 20m do letištní budovy . Silně nerovná dlažba letištní
haly dala napovědět o přítomnosti nedávného, spíše současného
socíku. Před letištěm na nás čekala kolona autobusů, většinou
Mercedesů +- r.v. 1950. Už se stmívalo, tak na detaily už příliš
vidět nebylo. S našimi kloučky jsme se už viděli v cíli cesty,
ale do Primorska to je ještě 55 km. Silnice podél moře je docela
rovná, takže jsme kolem 22.00 byli na místě. Kolem to ještě všude
žilo, stánky s ovocem, hospůdky, na první pohled jižanská idyla.
Nás vyklopili v penzionu, kde jsme strávili následujících 14 nocí.
Tento spočívá docela blízko moře, na primorském poloostrově. To
se zdálo docela daloko od rušivých elementů města - auta, diskotéky...
Penzion byl úplně nový a v onu pozdní hodinu nám připadal i
dosti moderní. Interiér nám ale potvrdil, že co bulharský řemeslník,
to Fušér s VELKÝM F. Drhnoucí dveře, křivé omítky, všechno
jakoby šité horkou jehlou. To ale jen na okraj, kvůli omítkám se
člověk nešetří po celý rok, netrmácí se letadlem a nemrhá
energií na posunování hodinek (vzad). Ubytování bylo prostě na
naše poměry velmi dostačující. Jedinou pihou mé spokojenosti
byla každodenní diskotéka v horním patře stovky metrů vzdáleného
hotelu, která začínala úderem půlnoci a končila (pro mě) mým
diazepamem.
Hned ráno jsem ale nemohl dospat a už před sedmou vyrazil právě
zmiňovanou severní pláží klusem k někdejší rezidenci Todora Živkova,
která se je na druhém konci této 2 km dlouhé pláže, ukryta v závětří
a jako jedna z mála bulharských komplexů je orientována na jih.
Dnes je z této totalitní pýchy hotel, kde noc stojí cca. 250 U$.
Od tohoto komplexu pak začíná zalesněný poloostrov o desítkách
km2, který je však rezervací a vstup je tam zakázán. Já jsem se
tedy omezil na každodenní ranní běh touto dvoukilometrovou pláží
tam a zpět. Bylo to už koncem srpna, takže jsem každodenně zažíval
krásný východ slunce z moře. Koupat jsme se chodili taky na tuto
severní pláž. Ta je kromě několika chatrčí úplně prosta
atrakcí a vůbec civilizačních blbin, takže srdce naturistovo rázem
zaplesá. N-pláž začíná asi 5-10 min. chůze od začátku pláže.
Rozpoznáte ji pouze podle lidí, kteří jakoby pozvolna ztrácejí
oděv . Území naháčů je tedy jako obvykle stranou hlavních pláží
a táhne se stovky metrů směrem ke zmíněnému bolševickému
drahokamu. Místa tedy dost pro všechny, většinou Čechy. Těch
bylo mj. v Primorsku asi tak 99,995% všech lidí, počítám i
Bulhary. Opravdu v sezóně vládla v těchto místech suverénně čeština.
Bulhaři jsou k nám velmi zdvořilí a svojí ruskobulharštinou nabízejí
5.přes9. Ceny byly o něco málo vyšší než u nás. Potraviny se
tedy vyplatilo kupovat až na místě. Ceny v restauracích byly už
vyšší a polopenze od CK byla vysloveně předražená (snídaně
110Kč). Takže po mém ranním joggingu jsem zaběhl do nejbližší
pekárny, kde jsem přímo z plechu dostal teplé koláče, doma už
byl připravený čaj a celá rodina měla snídani za 50Kč.
Bulgariatour má v Primorsku své info-centrum, které pracuje velmi
dobře a člověk se tam dozví vše potřebné a má taky možnost si
půjčit veledůležitou věc v těchto končinách - kolo. Na těch
jsme vyrazili asi 3. den směrem na jih. Cílem byl kemp Nestinarka,
pod Carevem (býv. Mičurinem). Tak jsem vyrazili silničkou vedoucí
těsně u moře a kochali se krásnými zátočinami, kterých bylo po
cestě nespočet. Středisek a kempů bylo jen několik. Do Nestinarky
jsme dorazili asi za 2 hod. a skončili na mistní pláži. Ta, jako zřejmě
každá pláž v BG v jejím konci postupně přecházela v pláž naháčů.
Zpět jsme se stavili ještě v kempu Oasis, kde jsme prostě kola
nechali uprostřed pláže, sundali věci a ...šli si zaplavat. Místa
bylo všude dost a nikde ani náznaku udivení.
Jeden den jsme věnovali výletu do Sozopolu. To je opěvovaná perla
tohoto kraje a láká tedy množství návštěvníků. Procházka uličkami
starého Sozopolu je opravdovým zážitkem, který nás vrhne o
staletí dozadu a nechá zapomenout na všechny trable spojené se současným
světem. Já jsem dokonce našel paní u které jsme tehdy před 15
lety bydleli. Dali jsme lehčí řeč, upřesnili, že Gottwaldov užé
nět Gottwaldov a zase odkvačili. Nový Sozopol už nestojí za moc.
Dětský park v centru připomíná naše typické ošuntělé panelákové
sídliště, květinové záhony připomínají nahodilý rozhoz
semene po pláni. Samozřejmě bez náležité úpravy. Takže jsme
pokračovali dále na trh a k jižní pláži. Tady právě byly už
tehdy vyhlášené nuda-ohrady. Bílá pro všechny, zelená pro ženy.
Ty tu už dnes nejsou, ale vyhrazené místo pro naháče tu je. Tady
opět vyvstává na povrch typická bulharská nepraktičnost: betonová
ohrada, která nemá přístup k vodě . Na to může fakt přijít
jen Bulhar. V ohradě samozřejmě nikdo a směrem ke skalám jak
plavek ubývalo, tak naháčů přibývalo. Tak tady jsem nechal
drahou polovičku a s jedním klukem se vydal dolů, směrem ke
komplexu KAVACITE. Ten je asi 5 km vzdálený. Na cestě jsme narazili
ještě na FKK kemp Veselie, což je typické písčité místo
stranou světa a pár stany na place. Většinou tam byli Rusové. V
Kavacite nás hned odradili asi 40let staré, neudržované budovy,
které vévodili celému komplexu a tak jsme putovali raději zpět k
rodině. Do Primorska jsme jeli autobusem, který byl oproti našim
cenám podstatně levnější.
HHHHHHM. Počítám, že tady už to moc lidí nebaví, tak to zkrátím.
V Bulharsku probíhá opravdu NESKUTEČNÝ stavební boom. Dá se předpokládat,
že situace ohledně rekreace se za krátkou dobu velmi změní a města
dostanou jiný ráz. Jen v Primorsku u severní pláže jsem napočítal
staveb budoucích hotelů s tisíci hostů. Odtud tedy zřejmě zájem
Naturtravelu o tato místa. Já nemohu mluvit jako typický ČR
rekreant, hledám aktivní vyžití pro svoji neopsednou povahu a té
se mi v těchto končinách nedostávalo. Vzhledem k dopravě letadlem
lze auto pouze půjčit a v dosažitelném vnitrozemí toho k vidění
není nic. Krásné pohoří Rodopy jsou až u Sofie, stovky km.
Atrakcí je zájezd do Istambulu. Moje suma sumárum je, že za peníze
uštědřené za letenky se dá v Chorvatsku zažít nepoměrně více
muziky, než v BG. Dovedu ale pochopit lidi, kteří jedou jeden rok
do Francie, pak na Istrii a další rok to namíří třeba do
Primorksa. Všude je "krásně teplo, vlnky šplouchají, píseček
se převaluje...". nespoléhal bych ale na to, že v BG něco ušetřím.
Za 1 letenku dám 7500Kč, což pro celou rodinu rozpočet na
dovolenou hodně zvedne. Jinak je ale nespornou výhodou, že Češi
jsou v Bulharsku VÍTANÝMI hosty. Což se v mnoha zemích nestává.
Toto může taky hrát roli pro výběr této země. Moře je zde taky
jiné než třeba v Chorvatsku. Je však na gustu každého, čemu dá
přednost. Křišťálově průzračnému Jadranu s rozmanitým pobřežím,
nebo rozsáhlým písčitým plážím a velkým vlnám v Bulharsku.
Pro mě bylo také určitým zklamáním, že Bulharsko ztratilo ze své
orientální originality. Rybičky (Cácy) se už nesmaží přímo na
ulici na pánvi, ale vysypou se zmrazené z igeliťáku do mikrovlnky
a za chvíli je máte na talíři. Všude samý DANONE a mnoho dalších
unifikovaných výrobků. Všude sama USA muzika, totam je tehdejší
orientální kvílení, které nám po 3 týdnech lezlo krkem, ale kvůli
kterému jsme se následující rok zase do těchto končin trmáceli.
Nakonec ještě zhrnu naše poznatky s FKK: tolerance je maximální,
ve všech místech, která jsme navštívili se vyskytovali zcela nerušeně
naháči. V Primorsku je 2 km dlouhá pláž, jejíž min. prostřední
třetina je obsazena výhradně naháči (Čechy).
Přeji všem příjemné a barvité těšení se na dovolenou.
Ivoš Žurek
..
Cestopisy také o Bulharsku: LOZENEC
2004
Diskuze na téma: Naturismus
v Bulharsku
|