Naturistovy
cestopisy
MAKARSKA 2001
Fantastický rodinný pobyt v Blatu
u Živogošče
Ivo Žurek
Srpen 2001 Fotoalbum
Plitvická jezera fotoalbum,
vodopády Krky
Začátek
Plitvice Kemp Dole Sväti
Jure Bura Výstup na Susvid
Večírek při vínku Závěr
Zpáteční cesta
Asi to bude
silné klišé, ale popudem k této cestě byl pohled na jediný plakát
(a ještě jeden prospekt) jedné cestovky u nádraží. Nějak jsem
se cítil opět dostatečně odpočinutý od těch všech báječných
dovolených u průzračných, slaných vod a tu se vnuknula zase ta
vlezlá myšlenka, která nahlodává každého suchozemce: "Jedu
k móři!". Vím, že u nás si můžu drandit na kole po svěžím
povětří, nemusím šetřit, zaplavu si v průzračném Oplatilu,
vylezu na horu... Móře je ale móře a to nás asi jednou pro vždy
bude lákat. Někoho půlročně, někoho obrok, já musím přiznat,
že po prožitých 14 dnech na Makarské riviéře se můj osobní
interval touhy po tomto koutě značně zkrátil.
Zmíněný plakát prozrazoval vysokánské hory s uzounkým členitým
pobřežím, no a tou vodou (slanou). Hned na začátku jsem tedy
zavrhl nudu na vysněné, nádherné pláži s brčkem v ústech.
Pokud tato nastane, tak se prostě seberu a vyrazím na hřeben, provětrám
mysl, utužím svaly a ještě rád se vrátím do hřejivého zálivu.
Cestovka slibuje kemp stranou rušných komplexů, až na samé hraně
civilizace a divočiny. Ubytování ve stanech. To už je pochybné.
Frantíci a mařenky z paneláků se přesunou do paneláků stanových
a tam si budou vyřvávat s tranďáky, neustále vyvařovat svíčkovou
se šesti, vyvalovat se nahoru a zase obráceně. Neuvěřitelná představa.
Rozhodnutí tedy zní: Vše individuálně. Zánovní stan zn. Hannah
byl prvním činem v této akci. Chlapečci beztak touží po dobrodružství
v divoké dalmátské přírodě, tak tomu necháme volný průběh. A
když nás to omrzí, tak druhý týden půjdeme do privátu. Jak lehké
rozhodnutí. Vyrazit jsme chtěli hned začátkem srpna, ale čekání
na platby dlužníků nás poněkud zdrželo. Odjezd jsme posunuli na
pondělí 6.8. a určitě jsme neudělali špatně. Sice jen s 1000DM
a pár korunami jsme přece jen vyrazili jižním směrem.
V Mikulově jsme docela žasli nad tím, jak se toto město změnilo a
dnes si nezadá s leckterým výstavním rakouským městem. K
perfektnímu dojmu přispěla i dálnice-silnice z Brna, která vede
kompletně mimo obce. To se už nedá říct o silnici Poysdorf-Vídeň.
To je místy velké trápení. Za Vídní to ale už frčí až do
Mariboru. Odtud to je ale zase jedna velká vesnice, kde si člověk
spíš prohlíží krásy kraje, než aby frčel kupředu. Naštěstí
to je jen asi 50km. Tolary nemáme, tak ani nezastavujeme. Později
zjišťujeme, že benzín můžeme brát i na Maestro, tak tak činíme
alespoň při zpáteční cestě. Na slovinské hranici stojí jeden
velmi uctivý celník a vypadá to, že jeho jediným úkolem ve službě
je uctivě pozdravit a popřát šťastnou cestu. Chorvatská strana,
to jsou soudruzi. Trochu mi to připomíná naše soudruhy. Čepice do
týla, ruce v kapsách... Hlavně ale, že nás nechají projet. Snad
by mohli i zkoumat obsah našich konzerv, zda tyto neobsahují nějakou
šílenost. Po projetí 6 celnic tedy konečně vjíždíme do
Chorvatska. Doufám, že alespoň naše děti v budoucnu profrčí tímto
územím bez jediné zastávky, s Eurem, popř. platební kartou v
kapse. Pár km za hranicí docela překvapí nový úsek dálnice. Ta
pak pokračuje vlastně až do Karlovace. Za těch asi 80km platíme
8DM. Jakmile se dostáváme z hor, od slovinských hranic začíná
jih a s ním pustina. U nás jsou mnohá pole neobdělaná, ale tady
se mi zdá, že je absolutní nezájem o zemědělství. My ale jedeme
za mořem. Za Karlovacem končí dálnice a už od minulé cesty tudy
tuším razantní zpomalení jízdy. Není to až tak hrozné, je úterý.
Frčíme slušně, v průměru 80km/hod. Cestou máme možnost si
prohlédnout rozstřílené domy z války. je to skutečně tak
autentické, že si člověk dovede představit, jak to ve válce
opravdu vypadalo. Bylo to ale asi horší. V rozstřílených,
pobouraných domech asi bydleli Bosňáci, které Chorvati buď postříleli,
nebo vyhnali do Bosny... Je už ke čtvrté hodině, tak se začínáme
pídit po směnárně. Musíme brát benzín a už jsme skoro v cíli
prvního dne - Plitvicích. Do kempu Korana dorážíme cca. v 17 hod.
a stavíme stan. Máme za sebou 680km. Vybavení kempu je dost dobré,
teplá teče, všude čisto. Místa je všude spousty. Večer středně
silně brumlá jakási kapela na podiu. Není to tak hrozné a dá se
dost klidně spát. Ráno se budím kupodivu zimou. Ještě asi nejsme
dostatečně na jihu, abychom nepotřebovali spacák. Jdu na obhlídku
okolí. Plitvice se nacházejí v těsném okolí Bihače (BiH) a tady
byly právě jedny z největších bojů. Krajina je tady ale docela
liduprázdná a větší stopy války tady nejsou. Poměrně rychle
balíme, platíme 115Kn a v 9 hod. už protínáme Ulaz1 v Plitvicích.
PLITVICE
- nejprůzračnější a nejmodřejší jezera pod
sluncem fotoalbum

Platíme 80Kn (za jednoho dospělého). Hned pár kroků za vchodem se
před námi rozprostře přímo pohlednicový pohled na největší
vodopád (Veliki vodopad) spolu s celým panorama nejspodnější části
celého parku. Tak to je vskutku impozantní zahájení! Všechny představy
a vyprávění přátel se stává skutečností a mně se zdá, že
ta skutečnost je ještě mocnější než ústní popis. Tento několikasetmetrový
úsek řeky Korany je zcela ojedinělým přírodním úkazem. V
hlubokém kaňonu je za sebou seřazeno 16 jezer, které jsou
propojeny většími, či menšími vodopády. Výškový rozdíl mezi
horním a dolním jezerem je přes 100m. Veliki vodopad padá ale přímo
ze stěny kaňonu, takže jeho výška je odhadem 100m. Je to asi největší
úkaz celého parku a dalo by se tady strávit snad celé dopoledne.
Voda na nás padá ze všech stran, takže jsme ani ráno v kempu
nepotřebovali sprchu. Pokračujeme ale nahoru, proti proudu. Dostáváme
se k dolnímu jezeru, které (jako i všechna ostatní) hned zaujme
neskutečně modrou, absolutně průzračnou vodou. Podél všech břehů
se placatí množství ryb, stačí si pro některou sáhnout. My šlapeme
kousek nahoru, po točitých schodech se dostáváme na vrchol kaňonu,
k silnici. Tady narážíme na první stanici vláčku, neleníme a
odjíždíme směrem k nejhořejšímu jezeru. To vypadá asi nejméně
zajímavě, spíš jako rybník. Napojujeme se tedy hned na značku a
klesáme po proudu dolů. Další slovní popis je asi zbytečný,
doporučuji spíš fotoalbum.
Asi po 2 hod. dorážíme k přístavišti, odkud se zrovna chystá
odrazit parník. Naskakujeme a asi 10min. jízdy se kocháme pohledy
na jezero. Je docela zajímavé, že lidi-podsvinčata tady skutečně
dodržují zákaz koupání. Proto je tady voda tak neskutečně čistá.
Na Krce je to už podstatně horší, tam jsou ale vodopády dole, u
ústí, tak tady má řeka už velký kus toku za sebou. Návštěvu
Plitvic doporučuju každému, něco podobného se u nás nevidí.
Cena vstupného sice každým rokem stoupá, ale focení a filmování
je zdarma, takže pokud si odpustíte jeden FishPiknik u moře, tak
budete mít nezapomenutelné zážitky ze zcela ojedinělých jezer a
vodopádů. 6hodinovou túru končíme za všeobecné úlevy v 15.00,
nasedáme do rozžhaveného auta a vyrážíme směrem na Gračac. Máme
před sebou ještě 300km a trasu neznáme, už je docela pozdě. Od
Plitvic mi už svítí benzín a my se upěnlivě pídíme po pumpě,
ta je až po 20km v Korenici. Našinec zvyklý na benzínky po každých
2km je tady poněkud vyhozen z jistoty. Nicméně čerpáme benzín za
jednotnou, celochorvatskou cenu 6,32Kn/l a uklidněni pokračujeme.
Krajina je už totálně vyprahlá a po odbočení za Gračacem na
Knin je to přímo měsíční krajina. Nalevo dlouho pozorujeme pohoří
Dinara (tady je i nejvyšší chorvatská hora Dinara 1831m.n.m). Hřeben
dosahuje výšky skoro 2000m.n.m., to je ale už Bosna. Při sjezdu do
Kninu člověku lehce zatrne. Odtud byly právě ty nejhrůznější válečné
zprávy. Město ale nevypadá moc zdevastovaně, my ho projíždíme
non-stop, docela spěcháme. Rozstřílených domů jsme viděli více
spíš za Karlovacem. Pro nás neskutečná, vyprahlá, měsíční
krajina pokračuje. Naštěstí není skoro vůbec provoz, tak jedeme
rychle. Největší zdržení jsou zcela nesmyslně vyznačené obce
(po celém Chorvatsku!). Každé seskupení 3-5 chalup je už obec
(50km/hod.:-(), to je ale vyznačenu v úseku několika kilometrů.
Policistů je všude na naše poměry hodně, tak si netroufám přes
tyto "obce" jet víc než 70-80km/hod. Před Sinjí se
objevuje konečně jakás známka civilizace - Peručko jezero. To je
obrovská (20km dlouhá) vodní plocha sloužící zřejmě jako zásobárna
pitné vody, nikdo se tady nekoupe. Danuška už intenzivně vyhlíží
pekárnu. Zastavujeme v Trilji. Jdeme poprvé do obchodu. Kupujeme
kruh (chleba) a první a poslední nanuk. Chleba chceme tmavý, ale
prodavačka nám ho příliš nedoporučuje, spíš nás z jeho koupi
vehementně zrazuje. Má pravdu, je to tvrdá kůra s pilinami uvnitř
:-( hrůza. To jsme ale zjistili až později a tyto piliny byli
nuceni zkonzumovat. Nanuky (kornouty) jsme koupili dva. Každý stál
asi 6Kn, ale po dlouhé cestě je chlapečkům dopřejeme. Z Trilje je
už směrovaná Makarska (asi 40km), to je velmi povzbudivé! Jedeme
na Cista Provo, kde odbočujeme doprava na Brelu. Tady začíná silný
provoz, samí Němčouři. Naštěstí je to k moři jen asi 20km. Dotýkáme
se lehce kaňonu Cetiny. Výhled je na ni krásný. My ale jedeme
serpentinami kroutícími se po stěně hory, tak radší koukám,
abysme naši jízdu předčasně neukončili. Konečně se doklikatíme
k moři! Chlapečkové výskají a my s nimi. Jsme v Brele,
nejexkluzivnějším místě Makarské riviery. Tady se Biokovo začíná
teprve zvedat, tak dojem z hor není až tak silný. Zanedlouho jsme v
Bašce Vodě a to už jsou před námi skaliska přes 1600m vysoká.
Tak je to fakt, jsme na Makarské se vším všudy. Vypadá to nádherně,
slunce je už hodně dole a hory mají krásnou, načervenalou barvu.
Danušce se nechce do stanu a neustále poukazuje na cedulky
"Sobe", "Zimmer" apod. Já mám utkvělou představu,
že dojedeme do kempu Dole. Řídím já, takže nezastavujeme. Pouze
v kempu Baško polje, kde to vypadá dosti pochybně - stany jsou příliš
daleko od vody. Podle personálu a vývěsek je tady velmi jasno, kdo
tady převládá - Češi (každý druhý). Jedeme dál přes
Makarskou, Tučepi, Podgoru, Drašnice, Igrane, Živogošće. To už
začínám nervóznět, protože zatím žádná zmínka o kempu Dole.
A už jsme u Malé Duby, Blato a pořád nic. Až teď . Skutečně až
za všemi těmi odbočkami a centry je šipka a vjezd do kempu. Je
skoro 20.00 hod.
Kemp
Dole -
údajně konec světa,
stranou civilizace 
Ideu o zapadlém místě s několika stany v hustém borovém háji mi
okamžitě zhatí randál z recepce :-(. Vypadá to tady velmi
civilizovaně, bohužel. Díváme se na ceny a porovnáváme v Baško
poljem, tady se to zdá dražší. Danuška ještě v koutku duše sní
o "Sobe", nebo "Zimmer". Mně ale pořád ještě
v hlavě zní slogan všech cestovek o kempu Dole: "Klidné místo,
stranou velkých turistických center". Jedeme se porozhlédnout
po místě na stan. Z jedné strany je plot a k němu je to našviháno
stany-ztracený případ. Jedeme na druhou stranu. Tady se dostáváme
do nové části, kde nejsou silničky, jen prašné cesty s ostrými
kameny. Dojíždíme až ke konci, závoře. Tady bych si představoval
začátek ráje. Ale bohužel, je to jinak, úplně. Za závorou začíná
Blato - několik desítek domů s turisty, restaurace, přístav. Tak
to je tedy desiluze. Už se silně smráká, tak urychleně nahmatáváme
nějaké, aspoň trochu přijatelné místo pro stan. Konec kempu a přechod
do Blata se zdá nejklidnější, stany tady končí a je tu docela
velká pláň se stromy. Danuška vyhlédla (nahmatala) docela hezké
místo pod velkou borovicí. Kolem dokola asi 50m nikdo. Rychle stavíme
stan. Dáváme si něco laskomin ze zásob a jdeme se podívat k vodě.
Adámek je tak nadšený, že sebou majzne hned při úprku k první
koupeli. Odřené koleno, únavná cesta... Hned ho popadne můra a už
nechce moře ani vidět. Mamííííííííííííííí, jáááá
chcííííííí domůůůůů, búúúúúúúúúúú Nejvyšší
čas ulehnout. Jak to u dětí bývá, druhý den se všechno srovnalo
a na včerejšek si ani nevzpomněl. Počáteční rozladění z kempu
i místa se druhý den změnilo v nadšení. V noci kolem vůbec nic
nehlučelo, snad jen magistrála, občas. Jinak vůbec nic. Ráno se nám
hned po probuzení otevřel nádherný výhled
na hřeben Riliće s nejvyšším vrcholem Susvid vrh (1152m.n.m.).
Tak to už bylo to, co jsem od tohoto místa očekával. V noci klídek,
hory na dosah, k vodě se teprve vypravíme. Ještě zmíním kemp.
Podle očekávání tady byla drtivá většina frantíků a mařenek,
kteří se prostě a jednoduše přesunuli ze svých 2+1 (panel) do
1+0 (stan) a tady nerušeně pokračovali ve svém spokojeném,
"blahobytném" životě. Je opravdu až s podivem, kolik je
takový Čecháček ochoten věnovat svému žaludku. Průběžně
jsem dával řeč s krajany a zjišťoval co je v místě zajímavého.
Většina mi ochotně sdělila, že je to všude kolem samá drahota a
oni chodí tady 5m k vodě. Na dotaz, zda vede na Susvid nějaká
schopná cestička každý odvětil, že tam "sou stejně samý
hadi" a "čovek se nemusí zrovna vo dovolený votravovat".
Za zmínku stojí odhad některých kempistů na výšku Susvidu. Ten
se pohyboval kolem 200m.n.m. :-). Byli tady ale i borci, kteří zapíchli
svoji oktávku pod prvním stromem, spali pod širákem a celé dny
prolétali z horských vrcholů na padácích.
Služby v kempu bych hodnotil jako sparťanské. V koupelnách byly téměř
nepřetržité fronty na všechno. Teplá voda netekla vůbec. To jsme
zcela prakticky nahradili vlastním slunečním ohřevem 30l vody v
kanystrech. Navečer jsme měli každý den horké vody nadmíru. Tu
jsem zalitoval, že nejsme v N-kempu, protože takový návrat od
vody, následné umývání a soukání se do oděvu je věc velmi nepříjemná.
Naštěstí naše odlehlé místo nám dovolovalo aspoň zčásti si
vytvořit naše vlastí N-místo.
Ještě pár slov k teplotě. Na rozdíl od drkotajících zubů na
Plitvicích se tady teplota nehnula pod 30st.C a o zimě nemohla být
ani řeč. Ráno bylo ale docela příjemně, takže jsem si mohl
dovolit svůj pravidelný půlhodinový běh. Vyběhl jsem každý den
v 6 popř. 7 hod. a to bylo vždy hezky. Bohužel jsem neměl teploměr,
tak jen odhaduji. Myslím, že ráno mohlo být tak 22st.C. Běžecká
trasa podél blatské pláže, celým kempem a kusem přírodního pobřeží
se sice nedala nazvat jako "ideální", ale já jsem aspoň
udržel zdravé tělo i ducha. Po takovém ranním rozproudění jsem
jakoby samospádem skočil pro chleba a perfektní koblihy přímo z
pekárny a rodinka měla snídani až do postele. Chleba jsme kupovali
po zkušenostech s "tmavým" už jen normální
"veku" (5,20Kn). Ten bych nenazýval chlebem, ale nic jiného
tam k mání nebylo. Tmavá veka mi připadala jako světlá veka, ale
obarvená barvou. Zato koblihy byly maximální. U nás nemáme nikdy
možnost si hned ráno dojít pro čerstvé, tak tady to bylo překvapení,
jak takové koblihy přímo z pekárny chutnají. jeden přišel
sice na 3Kn, ale po většinu pobytu jsme si je neodpustili. Mně
hrozně chutnaly s mojí kolathovskou směskou (rozinky, ořechy, med,
ovesné vločky...) Jinak jsme si s přípravou jídla nedělali mnoho
starostí. PB bomby jsme dovezli domů skoro nevyprázdněné. Myslím,
že mi nejvíc chutnaly nudle s mákem. Jako stoprocentní všežravec
jsem ale zdolával všechno, co mi přišlo do cesty (nepřibral jsem
ani KILO!!) Obden prodávali v kempu čerstvé ryby, na které jsem si
dělal už doma chutě, ale nějak na ně nedošlo.
Tak že bysme se šli vykoupat, konečně. Byli jsme připraveni každý
den vyjíždět na gumáku za novými místy ke koupání. Místní, i
když dost rozlehlé pláže nás příliš nezaujaly. V Blatu je
skoro typická městská pláž s hlukem a lomozem. I když tam byly
sladkovodní sprchy a ty nejsou k zahození. Po celé Makarské riviéře
je nadbytek sladké vody, tak je všude dostatek sprch, fontán,
vodotrysků. Hned první den jsme tedy vyrazili na "lodní"
výpravu. Po informacích od známého jsem začal hledat zátoku s pláží,
kde přímo na pláži vyvěrají prameny. A vskutku jsme ji hned našli.
Přímo z pláže je krásný výhled na vrchol Susvidu. Zátoka je nádherná,
pláž široká s podivnými stromy (připomínající japonskou
zahradu), rostoucími až k vodě.Nebyl tu tedy vůbec žádný problém
s celodenním stínem. V zátoce byl před válkou N-kemp, jehož
zbytky tu jsou ještě k vidění. V současnosti se však nezdá, že
by něco naznačovalo znovuotevření kempu. Vadou tohoto místa je i
docela těsná blízkost u magistrály. Studánku jsme tedy vyzkoušeli,
v další blízké studánce, která pramenila přímo do moře jsme
si nechali vychladit pití a veslovali dál. Hned za zátokou začínaji
už domky (Malá Duba), za ní Živogošće spolu s Igrane. Tam jsme až
doveslovali a uznali za vhodné se spíš vrátit. Počínaje Malou
Dubou začíná skutečný turistický ruch a to už není o co stát.
Mezi naší Studánkovou zátokou a blatskou pláží je úsek, jakoby
poloostrov, kde je množství menších, či větších míst s oblázky,
kameny, skálami. Zkrátka to nejideálnější místo pro
individualisty. Každý si může vybrat podle své momentální nálady.
Jsou tu i jeskyně, kam si můžete zalézt a nikdo o vás celý den
neví. Tato místa se nám zalíbila nejvíce a postupně jsme je
vyzkoušeli všechna. Odtud jsou také všechny fotografie nás -
koupajících se. Opalování a koupání jsme vydrželi přesně DVA
dny. Poté vzdor 37st.C ve stínu jsme vyrazili vstříc novým poznáním.
Svätý
Jure nejvyšší hora
Biokova 1762 m.n.m. 
Zřejmě bych neusnul zvědavostí, kdybych nedosáhl nejvyššího
vrcholu tohoto famózního pohoří. Třetí den našeho pobytu jsme
tedy vyrazili k vrcholu. Napřed do Podgory na obhlídku a nákup.
Tady je hned na promenádě krásná alej starých palem, krása
pohledět. Všude se ale povalují lidi-rekreují se. Nevadí jim, že
jim hned u ucha drnčí náklaďáky... Podgora se propaguje taky jako
méně rušné město, ale možná tak v listopadu, řekl bych.
Urychleně hledáme výpadovku a stoupáme směrem k vjezdu do Národního
parku Biokovo. Ten je pár serpentin mad Podgorou. Budka, v ní výběrčí
20Kn za auto a už stoupáme zostra nahoru. V každé serpentině je
nový, přenádherný výhled na pobřeží a moře. Je vidět na úsek
od Drveniku až po Bašku Vodu, na moři pak na Brač, Hvar, Pelješac
a Korčulu. Zanedlouho ale jedeme vnitrozemím a dosti se divíme, čemu
se tady říká "Národní park". Samá sušina, spíš
kamení a skály. Sem tam nějaká zahrádka, v těchto místech
(1000m.n.m.) vyhlížející dosti nesmyslně. Nicméně se v každé
něco zelenalo. Později jsme se dozvěděli, že těmto "kráterům",
na jejichž dně se ony zahrádky
nacházejí, se říká "Krš". To je ojedinělý úkaz v
celé Dalmácii. Plazíme se teď po uzounké silničce, kde se vejde
stěží jedno auto neustále nahoru. Provoz je ale oběma směry, takže
několikrát musíme kolik desítek metrů couvat, abysme se mohli s
protijedoucím autem vyhnout. Podél silničky nejsou žádné zábrany,
tak to vypadá dosti nebezpečně. Celá cesta trvá asi 45min. Pak
jsme ale přímo na vrcholu a výš už to opravdu nejde, snad přesedlat
na nějakého kondora. Na vrcholu je multifunkční vysílač a kolem
něho ochoz (cestička), z něhož je vidět na všechny strany. Ve
vnitrozemí rozeznáváme Buško jezero (na hranicích s Bosnou, asi
50km). Na moři toho moc víc vidět není, protože viditelnost není
závratná. V pohodě ale přehlížíme celou Makarskou riviéru. Na
čtrnáctistovky pod námi pohlížíme jako na krtince. Krátery Krše
jsou odsud velmi dobře rozeznatelné. Také dobře vidíme na Rilić,
masív, který pozorujeme z našeho stanu. Ještě sledujeme
krkolomnou silničku, po které se zase budeme pinožit zpět (pokud
vydrží brzdy), fotíme se u kostelíčku Sväti Jure a odhodláváme
se ku zpáteční cestě. opět nám nedá, abychom se nezastavili
aspoň u pár serpentin a pokochali se pohledy dolu. Asi nejhezčí je
Makarská se Sv. Petarem. Nížeji už zase začínají cikády a to
si už připadáme jako na Zemi. Auto vydrželo a my zkoušíme ještě
projížďku riviérou. Začínáme tedy v Brele. Tady je výhled na město
jen ze silnice, parkoviště je beznadějně přeplněné, tak pokračujeme
pobřežní cestičkou na Bašku Vodu. Tady je tak přecpáno (Čechy),
že se na promenádě zdržujeme asi 30sek. a pádíme dál. Tady bych
skutečně nevydržel ani půl dne. A lidi se povalují, kde se dá a
chrochtají si (asi). Teď už je před námi jen Makarská, tu si
chceme nechat na některý celý den. Jedeme dál a před Tečepi, kde
zastavuji a chci najít cestu k pláži "snů" Nugalu. Mužstvo
je ale už tak zběsile hotové, že se odvažuji jen ke krátkému výběhu.
Nugal jsem ale našel
. Je to úchvatná pláž obehnaná vysokými, členitými skálami. Přístup
k ní po souši se nám ale ani na podruhé nepodařilo najít. Mohu
ji ale vřele doporučit, nachází se mezi Makarskou a Tučepi, blíže
k Makarské.
Z našeho "Jurského" výletu se vracíme plni poznání i
únavy, takže ten večer zavládne předčasná večerka.
Další dny věnujeme opětnému střídání nejrůznějších plážiček
a zátočinek a povídání s nejrůznějšími přáteli. Narážíme
na "Křížovky", Křížovi z Karviné, kteří mají
navlas stejně staré děti, s rozdílem, že oni mají holky. Velmi
dobře to odhaduji na samozabavovací schopnost tohoto kvarteta. A my
si můžeme zcela bezostyšně užívat vody, borového háje, cikád...
Není nad přiměřeně těžký kámen, zakotvený na dně, okolo něj
omotané lano ze člunu a následné relativně nekonečné pohupování
se na vlnkách. Snad poprvé v životě se mi takto podařilo usnout.
To ale už opravdu hraničí s rajským blahobytem :-). Tento stav
vydržím asi tak hodinku, pak se dostaví nepříjemný pocit, že
tloustnu :-(. Vrhám se tedy do vody a plavu do Studánkové zátoky
na obhlídku. Voda je tady docela studená. Nevím, jestli to je těmi
horskými prameny, nebo mořskými proudy, ale je to tak. Chladná
voda člověka docela vybudí k činnosti. Po asi půlkilometrovém
plavání se navracím k základnímu táboru a zjišťuji situaci. Většinou
je vše při starém, tak zjišťuji zda mi kotevní kámen pod člunem
ještě drží a opět se ponořuji do "přemýšlení". Cikády
tady skutečně buší. Řeklo by se, že cvrlikají. Já mám ale za
to, že zvrlikají cvrčci, maximálně cikády někde za polárním
kruhem na Istrii, nebo Kvarneru. U Blata ale cikády "BUŠÍ".
To je pro mě jeden ze zážitků, který se jinde zažít prostě nedá.
Následující večer jsme probrozdali po Blatu. U jednoho Brajkoviće
jsem Danušce v dobrém úmyslu koupil litr Prošku (slaďounké,
desertní víno-pro dámy). Netušil jsem ale, že takto zhutněný
cukr bude málo a pokračující procházku jsem měl nového přítele:
láhev od Dobré vody (české) a v ní víno, které po malinkém
usrknutí mé drahé polovičky, bylo nyní už jen a jen moje. Naštěstí
cesta ke stanu vede vždy z kopečka, takže jsem to vzal jaksi samospádem
:-). A ještě mi zbylo na druhý den. V hodnocení našeho debužírování
musím pochválit chlapečky, protože kromě 2 nanuků v Trilji po
celou dobu dovolené jedinkrát nezažadonili o sebejediný kopeček
zmrzliny. Tím jsme ušetřili hromadu peněz a po návratu domů jsme
chlapečkům připravili nanukové hody. Po několika dnech však přišel
sám Martínek a navrhl: "Já uz neci žmržlinu, dej mi ladsi
lybí plšty".
Večírek
ve Strnji - posezení jako doma, možná až moc
jako doma 
Na víno jsme ale přece ještě jednou šli. Místní cestovka Tea
Brajkoviće pořádá dvakrát týdně "Večírek" v odlehlé
části Blata, jménem Strnj. To je přímo před stoupákem do hor a
tím pádem silně romantické místo. Osada se sice skládá asi z
5ti kozích a 3ech ovčích chlívků, nicméně p. Brajkovič tady
vybudoval krásný komplex domků,
kde leckterý našinec prožije nezapomenutelný večer. Trochu nám
chyběla avizovaná "dalmátská hudba", místo toho hrál
na harmoniku jeden strejda z Prahy české písničky, ale i to dalo
docela příjemnou atmosféru. Jako rybu jsme dostali 2 velké makrely
(pro jednoho). Makrel máme doma sice každý týden habaděj, ale přece
jen: v Dalmácii, u moře, pod jedenáctistovkou to je docela jiný zážitek.
A za 60Kn za osobu, co byste v Chorvatsku chtěli. My jsme tedy
dostali, každý: skleničku Rakie, nebo Prošku, zeleninový salát,
dvě makrely, půl litru vína. Pak se to nějak zvrhlo a kolem mne mi
každý nabízel přípitek, takže toho vína bylo jaksi povícero.
Řekněme nadmíru. U nás v Hrachovištích ovšem pořídíme
makrely na grilu pro celou rodinu na 150Kč=30Kn. Teo Brajković je
ale kádr. Stačilo se zmínit, že bych potřeboval nakouknout do
emailu a hned: "Samozřejmě, přijďte ráno". Přišel
jsem při svém ranním nákupu (chodím nakupovat do obchodu v jeho
domě). Hned mě posadil za svůj počítač, a že si mám zařídit,
co potřebuju. Sám si kecnul na jakousi stoličku vedle a něco si
kutil. Já si probral poštu, lehce poodpovídal a s díky se odhlásil.
Nechtěl nic, bylo mi trapné mu dávat pětikunovku, tak jsem mu slíbil,
že mu aspoň udělám reklamu u nás. Což rád činím, protože se
ke mně choval opravdu gentlemansky. Tak se zkuste podívat na www.zivogosce.com
, tam najdete vše o jeho aktivitách. Ceny v soukromích byly letos
25-30DM za osobu, každý rok to stoupá. Stoupá však i poptávka -
ve Splitu byl letos rekordní počet turistů. Takže pro příští
rok se ceny asi zase zvednou. My jsme platili v kempu za všechno
33,3DM/den. Leckdo by to ale asi nezkousl. Nám (klukům) to ale maximálně
vyhovovalo.
Bura
- úkaz, který bych nepřál ani svému největšímu
nepříteli
Jak název napovídá, jde o bouři. Není to ale bouře na moři, ale
zcela suchozemská, od vnitrozemí směřující vichřice. My jsme ji
zažili jednu noc a následující dopoledne a opravdu STAČILO.
Ozvala se v podvečer větším větrem. Ted vál ještě od západu,
tak nás to z našich rajských plážiček odvanulo bleskurychle až
ke stanu - paráda. Se soumrakem ovšem začalo ČÓRO. Napřed bouřka
s jakoby deštěm, taková motanice ze všech stran. Pak vichr, který
poléhal náš stan až k zemi, takže jsme měli střechu na sobě
(jeho výška je norm. skoro 2m). Poryvy větru se nekontrolovatelně
hrnuly s neztenčenou intenzitou po celou noc. Asi kolem půlnoci jsme
zrušili už tak zrušenou předsíňku a jali se spravovat uvolnělé
provazy. To se zdálo dost beznadějné, ale snaha se snad někdy i
cení. Bura ji možná ocenila a stan nám nezdemolovala, ani
neodnesla. Dost kempařů jsem ale druhý den viděl, že balí a raději
odjíždějí. My jsme tu noc samozřejmě ani minutu nespali a čekali,
kdy nám stan křupne a my budeme pod širákem. Nestalo se tak a my vám
můžeme jen doporučit stany zn. www.hannah.cz
(Family). V onu noc se pod vlivem bory rozhořelo několik stovek požárů
po celé střední Dalmácii, od Šibeniku až po Pelješac. Za jediný
den stačily shořet tisíce ha lesů :-(. Při naší zpáteční
cestě jsme projížděli Splitem a pohled na jeho absolutně spálené
okolí nás doslova zdeprimoval.
Výstup
na Susvid vrh foto
z dobytí vrcholu (1152 m.n.m.) 
Neodpustil bych si, abych se 14 dní plantažíroval pod horou, aniž
bych se na ni nevydrápal. Tuto myšlenku jsem rodině navrhl hned v
počátku pobytu. Dostalo se mi odpovědi, že napřed se mám
postarat o rodinu a poslední den "si tam třeba vylez, zbobruj
dolů, my už stejně pojedeme domů". Výstup jsem tedy naplánoval
do druhé poloviny, po 15.8. Stejně jsem ale horu už jednou před tím
načal. Při prvním ranním běhání se mi trasa běhu zdála příliš
krátká, tak jsem se jal stoupat na hřeben. Cesta relativně ubíhala
rychle, až asi od poloviny jsem ztratil značku a výběh se změnil
ve šmátrání po padajícím kamení. Už taky docela připalovalo,
tak jsem se i s ručníkem přehozeným přes rameno (původně jsem
si šel jen zaběhat) sfrnknul zase k moři, do stanu. Po tomto osahání
terénu jsem už stanovil plán "ostrého" výstupu. Termín
padl na jeden nemastný-neslaný den, kdy známí chtěli jít jen na
městskou pláž a to mě silně odpuzovalo. Řekl jsem, že za nimi
do 10hod. přijdu. Budík jsem si dal na 5.00 a hned po zapípání
jsem vyrazil. Po cestě jsem chroupal svoje vločky a pozoroval vycházející
srpek měsíce. Byla ještě úplná tma. Já jsem ale aspoň první
část trasy znal, tak jsem postupoval zcela sebejistě. Odspodu a s
čerstvými silami to ubíhalo jak po závodní dráze. Nahoru to jde
vždycky nejlíp. Trasa na hřeben je značená značkami podobnými
"zákazu vjezdu" na silnici. Chorvati si se značením ale příliš
starosti nedělají, takže jsem značení mnohokrát ztratil. Při
navazování své "tréningové" trasy jsem si v místě
zabloudění dal pozor a druhou polovinu výstupu na hřeben jsem se už
plazil bezpečně po značení. Čím blíže ku hřebeni, tím se
trasa více příkřila (bylo třeba častěji lézt po čtyřech). Pěšina,
cesta tady vlastně nikde neexistovala, pouze jakýsi náznak jejího
náznaku. Nedaleko před dosáhnutím hřebenu to šlo do krátkých,
velmi příkrých serpentinek. Hřeben byl ale už na dohled. Pořád
tady byl ještě stín, takže docela chládek. Asi v 7.00 jsem
dorazil ve vší parádě na hřeben. "Tak, teď se tady porozhlídnu
a bleskem vlítnu udělat do stanu budíček", byla moje první
myšlenka. Ale chyba lávky! Podle zevrubnějšího pohledu se ukázalo,
že jsem jen v jakémsi sedle a všude kolem je množství daleko vyšších
bodů, než kde právě stojím :-(. "No, řeknu: Byl sem nahoře
a už sem zase zpátky...". To by taky šlo. Jenomže stoupat na
Susvid a zůstat v jakémsi sedle? Moje momentální zklamání
potvrdil blízký nápis na skále: "Susvid vrh - 3,5 km"
...a šipka. No to je podraz! Plahočit se tady po tom hřebeni, který
vypadá, jako vylámané zuby nějakého Krakonoše! Rozuměj, hřeben
se sestává z rozpukaných skal o jednotlivých částech 2-4m velkých
a mezi nimi jsou přibližně stejně velké, hluboké mezery. A já
počítal, že touhle dobou už budu klouzat dolů. Nevzal jsem si ani
kapku vody, počítal jsem, že všechno stihnu skoro za tmy. Ach jo,
jdu na vrchol. Je to docela zajímavé, hřeben je opravdu velmi členitý
a rozhled, teď už i do vnitrozemí je nádherný. Jednotlivá
skaliska mi připravují docela zábavé sportovní náčiní, takže
dneska už asi ani nepůjdu běhat. Po celou dobu plazení se hřebenem
vidím na Blato i do místa, kde máme stan. Zatím se tam nic nehýbe.
Z výšky přes 1km bych toho ale asi stejně moc neviděl. Místo se
stanem je ale i přes takovou vzdálenost zřetelně viditelné (pouhým
okem). Nakonec jsem stanul očividně a nezvratně před posledním
stoupáním na samotný vrchol. A...už jsem tam. Je to tady opravdu
podstatně výše, než bylo sedýlko, kde jsem vystoupil poprvé na hřeben.
Je 8.00hod. Vidět je (bylo by) neskutečně daleko. Bohužel předchozí
požáry, mlha, opar snížily viditelnost na minimum :-(. Takže spíš
tuším, co by bylo vidět, kdyby... Na moře je vidět dobře na Hvar,
stěží na Pelješac, Korčula už vůbec, Brač taky ne. Do
vnitrozemí samé hory, mezi nimi legrační silničky. Hezky je vidět
na míjející se trajekty mezi Drvenikem a Sućurajem. Je tu ale krásně,
skoro vůbec nefouká, slunce svítí, ale ještě nepeče. Chroustám
svoje železné zásoby oříšků a už bych radši šupajdil po stráni
dolů. Napřed musím ale zvládnout ty 3km hřebene k výchozímu
bodu sestupu. Tak do toho! Úzký hřeben (místy jen ca. 2m) mě tak
zaujal že zpočátku zpáteční cesty skoro pořád fotím a filmuju.
Z mnohých míst je propast dolů opravdu hrůůůůůůzná. Tady by
fakt stačilo lehčí zamotání hlavy, třeba z tepla a nešťastníka
by dole sbírali po stech kousků. Dole jsem narazil na mosaznou
cedulku s připomenutím, že tady tragicky zahynul ing....z Uherského
Brodu, r.1985. Tak se radši už přestávám dívat dolů a spěchám
kupředu. V jednom místě křižuju jednu hezkou, rovnou biokovskou
zahrádku. Nic se tady ale nepěstuje, je tu jen hezká rovinka v kráteru.
Narážím na druhý rozcestník na trase (!). Ujišťuju se o správné
cestě a mířím k sedlu. Slunce je hodně vysoko a už je hodně nepříjemně.
Dorážím k sedlu a už poznávám známé serpentinky dolů, na
hlavní stěně je nápis: "H2O-500m" a šipka. To je docela
povzbuzující. Sice jsem po trase nahoru žádnou takovou kapalinu
nepotkal, ale doufejme, že tam bude. Moje vyschlost začíná být
kritickou. Je asi 10.00hod. Spouštím se dolů, hned zostra, suverénně.
Hned to ubíhá rychlejí, trasa je místy až moc rychlá (drobný štěrk
na hlíně). Už se ale vidím, jak se celý zbytek dne placatím po
dobře vykonaném výstupu na jakékoli pláži dole, u moře. Beru to
hopem. Ale OOOOOOOOOOUUUUUUUUUha!Žuch!!!AAAAAAAAAUUUUUUUUUUUU!!!au.
Do pr.....Prsteníček pravé ruky. Při pádu jsem s ním shrábnul
jeden, asi pětikilový šurt. V prvním článku vyhozený o pár
stupňů k malíčku, uprostřed podřený. S všeobecným lékařským
upozorněním: "vykloubeniny NIKDY nevracet zpět" se chápu
vykolejeného prstu a s křupnutím ho vracím do původní polohy. Už
mám svoje zkušenosti s prostředníčkem, který se mi vyhodil v
prostředním kloubu do pravého úhle. A už se mi honí hlavou vzpomínky,
jak dlouho (1/2roku) jsem s oním prostředníčkem trpěl :-(.
Auuuuuu, to nechci, teď, tady na dovolené, mamííííííííííí!
Zkouším s prstem hýbat do nejzašších poloh. Vypadá to, že zvládá
všechno. K doktorovi nejdu! Nebudu ztrácet drahocené chvilky své
drahocené dovolené. Už jsem jednu rehabilitaci s prstem zažil.
Sestává se jen a jen z nasednutí rehab. sestry na ztuhlou končetinu
a tím její narovnávání. Za neskutečného úpění pacienta (všech
pacientů). Budu si to rozhýbávat sám, aby mi úplně neztuhnul.
Slunce do mě už tak praží, že začínám mít lehčí vidiny.
Proboha, snad už to dolů zvládnu. Taková štreka nahoru a teď, vždyť
je to kousek. Tak s maximální možnou opatrností a představami,
jak si následujícího půl roku rozhýbávám prsteníček, sešupávám
strání dolů. Ve Strnji žebrám u jednoho kozího chlívku o vodu.
Trochu se probírám a sbíhám ke stanu. Tam se rodinka snaží
vypravit k vodě. Chaos, chlapečkové ne a ne a ne. Je to s nimi
opravdu někdy na draka. Bývá někdy i problém natáhnout si
kalhoty. Pomáhám s vypravováním a jdeme k vodě. Tím končí můj
výstup na Susvid. Aby můj sesun nevyzněl příliš tragicky, musím
uvést, že zbytek dovolené jsem zvládl bez jakýchkoli omezení, včetně
veslování, plavání, běhání apod. Dnes, asi po 14dnech mám část
prstů modrou, ale prsteníček je zcela pohyblivý a vše spěje ke
zdárnému zahojení :-).
Závěr
a poučení z pobytu na Makarské riviéře 
Zbytek našich dní v tomto nádherném koutě Jadranu jsme prožili v
opravdu dovolenkovém tempu. Jeden den jsme jeli do Makarské, kde
jsme prošli promenádou, na trhu nakoupili, co nám chutnalo, pořídili
pár záběrů a fotek, a protože bylo opět silné vedro, tak jsme
raději upalovali zpět. Makarská na nás zapůsobila jako příliš
velké město, kde bysme asi dovolenou prožít nechtěli. Jsou tu ale
různé akce, které stojí za to vidět. Třeba karneval v přístavu,
který jsme bohužel prošvihli. Jistě tady je i mnoho koncertů,
které člověka povznesou a dají jeho dovolené zase jinou atmosféru.
Příště snad nebude takové vedro a my budeme moci více cestovat.
Ještě jsme chtěli na Hvar, tam bysme strávili i více dní. Tak
snad příště.
Samotné místo, kde jsme stanovali nás nadchlo. Takové ticho jsme
na dovolené ještě nezažili. Nedá se na to ale spoléhat, příští
rok to tady může vypadat úplně jinak. Lidi, kteří tady byli už
po několikáté říkali, že na místě Blata byl dřív jen kemp a
jinak nic. Dnes se to tu vzmáhá a za rok tady třeba bude hulákat
nade vším jedna velká diskotéka a my budeme hledat zase pro nás nějaké
vhodnější místečko. Pro večerní vyžití je to tady prachbídné.
Všehovšudy 3 restaurace, z nichž jsme nenavštívili ani jednu. Večírek
ve Strnji stojí za to. Poznali jsme dobré přátele a s těmi se dá
povídat kdekoli. Na služby kempu Dole se nedá v nejmenším spoléhat.
Pláže v kempu i Blatu jsou vyloženě městského typu :-(. Místa,
kam jsme jezdili my jsou dosažitelná prakticky jen ze člunu. Snaším
gumákem jsme tam doveslovali cca. za půlhodinku. Je třeba ale
vyrazit dřív, protože po deváté hodině bývají tyto soukromé
plážičky už obsazeny. Se současným vzmachem motorových člunů
se dá počítat s tím, že se situace rok od roku bude zhoršovat a
za chvíli budou mít všichni nějaký člun. Místo autem pak budou
každý den cestovat člunem za čím dám vzdálenějšími oázami
klidu a pohody. Ze všeho nejhrůznější jsou pak vodní skutry. Ani
na našich vzdálenějších místech jsme však od těchto bohužel ušetřeni
nebyli :-(.
Ceny se také neustále zvyšují - r. 2000 20Dm/osobu, r. 2001
25DM/osobu a noc. Pobřeží Jadranu je většinou přelidněno. Snad
nejhorší situace je ve Splitu, Omiši. Na Makarské riv. bylo
k nehnutí pak v Bašce Vodě. Můj známý mi vyprávěl, že už před
20 lety bylo třeba v těchto místech ráno v 8hod. zabrat místo a
nehnout se odtud.
My kemp Dole příští rok ještě zkusíme a pokud bude narváno,
tak pojedeme dál.
Zpáteční
cesta - vyvarovat
se magistrály 
Odchylkou od cesty "sem" měla být cesta po magistrále
a návštěva vodopádů řeky Krka u Šibeniku.
Vyrazili jsme tedy po dobrých zkušenostech opět v pondělí, asi v
9.30hod. Za Brelou (koncem Makarské riv.) jsme pokračovali směrem
na Pisak, Omiš. Tady je krajina opět fádní a největší vzrůšo
byla asi velkovápenka vyhlížející nadálku z protilehlého
ostrova Brač. První nervák přišel v Omiši. Chápu, že jsou tady
všude hory a magistrála musí vést přímo po místním rynku, ale
hodinové popojíždění městem by rozhodilo i podřimujícího kliďase.
Za pozornost tu stojí snad jen hluboký kaňon a ústí řeky Cetiny.
Jinak doufám, že to byla moje poslední návštěva Omiše. Dál se
pasituace směrem ku Splitu ještě zhoršuje. Větší provoz,
vyprahlá krajina, spálené lesy. Split míjíme okruhem a objíždíme
i u nás známe Kašteli. Opravdu nechápu, jak se zrovna sem může někdo
trmácet na dovolenou - široko daleko samá industriální zóna. Dále
se pak uhýbáme od moře a jedeme vnitrozemím na Šibenik. Poměrně
jednoduše se dostáváme ke vchodu do Národního parku Krka, platíme
45Kn za osobu a naskakujeme do autobusu, který nás veze dolů, do údolí
řeky. Tam se dáváme po naučné stezce na trasu. Po zkušenostech z
Plitvic je první část zklamáním. Zkalené potůčky, jakési
vodopádečky, veleprašná cesta. Je tady ale bujná jižanská
vegetace - dozrávající víno, fíky. Scházíme dolů až k velkému
vodopádu. Tady je to ale už jiná. Obrovské souvodopádí, pod ním
se koupají lidi. Někteří lezou dokonce až přímo po hraně vodopádů.
Zdola a pak po cestě zpět je nmoho krásných výhledů na řeku i s
vodopády.
Hezká podívaná, ale kdo už byl na Plitvicích, tak by si návštěvu
Krky mohl s klidným srdcem nechat ujít.
Jsme tady asi za 2hod. hotovi a protože je asi 15hod., tak se
rozhodujeme dojet až na Plitvice a nocovat tam. Tak činíme, ráno
platíme kupodivu o 15Kn méně než před 14 dny a stejnou trasou pelášíme
domů. Ještě máme 350Kn, ale zkoušíme brát benzín až ve
Slovinsku, bez jediného tolaru, na kartu Maestro. Pumpař okamžitě
vyvrací naše pochybnosti o kompatibilitě této karty jediným
slovem: "možno", napráskne nám Natural povrch a my už frčíme
na Maribor....Graz...Vídeň...Mikulov...Brno...Žďár...Býšť...chrrrrrrrrr..pšššššš
(22.00hod.)
|