|
|||||
ZPRÁVY
Naturistovy
cestopisy Rychlejší cestování autem k Jadranu O budování dálnice ZAGREB - SPLIT 2. dubna 2003 Ivo Žurek - zdroj: Jaderské moře Čeští naturisté, kteří cestují do Chorvatska k moři, jistě uvítají informaci o postupující výstavbě dálnice ze Záhřebu do Splitu a o výhledu na její zprovoznění. Dálnice povede ze Záhřebu nejprve shodně s dálnicí D3 na Rijeku (úsek Záhřeb - Jastrebarsko - Karlovac - Vukova Gorica je v provozu) až k dálničnímu uzlu Bosiljevo. Odtud pak povede po trase: Ogulin - tunel pod Malou Kapelou - dálniční uzel Žuta Lokva - Otočac - Gospić - Sveti Rok - tunel Sveti Rok - Maslenice - Maslenički most - Zadar - Benkovac - Pirovac - Skradin - most přes Krku - Dugopolje - Split. Budovaná dálnice Záhřeb - Split Celá tato nejdůležitější chorvatská dálnice bude dlouhá 372 km. Jako celek má začít sloužit motoristům před sezónou r. 2005. Mýtné na dálnici ze Záhřebu až do Splitu by mělo činit podle stávajících předpokladů 128 kun. Postupně budou dávány do provozu její jednotlivé úseky. Již před hlavní sezónou r. 2003 (podle posledních zpráv v červnu) by měl být dán do provozu úsek Gornja Ploča - Sveti Rok - tunel Sveti Rok - Maslenica - Maslenički most - Zadar. Mýtné na tomto úseku má být 37 kun. Tento dálniční úsek bude spojen dálniční přípojkou (tzv. polodálnicí) s Udbinou, která leží na stávající hlavní komunikaci Karlovac - Slunj - Plitvická jezera - Gračac - Zadar (tzv. Lické magistrále). Znamená to tedy, že motoristé, kteří budou směřovat ze Záhřebu do Zadaru a celé oblasti Severní Dalmácie pojedou starou známou silnicí přes Karlovac a Plitvická jezera až do Udbiny, kde odbočí na přípojku, kterou se dostanou na dálnici a po ní budou pokračovat až do Zadaru. Scenérie a výhled při výjezdu z tunelu Sveti Rok, odkud se otevírá první pohled na Jadran a jeho ostrovy, pokládají odborníci za nejkrásnější na celé trase dálnice. Protože nadmořská výška v oblasti Sv. Roku je značná (výjezd z tunelu je ve výšce 500 m n.m.), bude tu výškový rozdíl řešen serpentinami, což není u dálnic běžné, ale není to ani výjimečné. Zde bude také poněkud snížena povolená rychlost. Do začátku sezóny 2003 by měly být dány do provozu ještě úseky Vukova Gorica - Bosiljevo, Bosiljevo - Josipdol, Bosiljevo - tunel Mala Kapela. V roce 2004 budou zprovozněny další úseky budované dálnice, a to dálniční úsek Skradin - Šibenik - Split a dálniční úsek Jezerane - Žuta Lokva - Gospić - Sveti Rok. V roce 2005 budou dány do provozu poslední úseky: Zadar - Skradin a dále tunel Mala Kapela. Tím bude celé dílo dokončeno a motoristům otevřena celá trasa dálnice Záhřeb - Split. Tato dálnice bude nejen významným průlomem v dosavadním cestování na Jadran, ale i vskutku mimořádným stavebním a technickým dílem. Na celé trase bude vybudováno 27 mostů, několik desítek viaduktů a mnoho desítek kilometrů povede dálnice novými moderními tunely. Technicky nejnáročnějším a druhým nejdelším (5670 m) bude tunel Sveti Rok pod stejnojmenným vrcholkem v jižní části Velebitu, jehož výstavba už velmi pokročila. Označení "nejdelší tunel dálnice" ponese tunel v pohoří Mala Kapela (5680 m) - co do obtížnosti stavebních prací si s tunelem Sveti Rok přiliš nezadá. Je pochopitelné, že si technický tak náročné dílo, jakým je tato dálnice, vedoucí těžkým hornatým terénem západní části chorvatského vnitrozemí, vyžaduje i obrovské finanční prostředky, které zajistit bylo velmi složité. To byl také důvod, proč se k výstavbě této důležité turistické tepny nepřikročilo hned po válce v polovině 90.let minulého století, avšak značně později, prakticky až na přelomu tisíciletí. Hlavním garantem celé stavby je velký americký stavební koncern Bechtel, některé nejnáročnější úseky zase garantují jednotlivé úzce specializované firmy italské a německé. Na stavbě se podílejí i desítky velkých firem. Pro motoristy bude cesta dálnicí i estetickým zážitkem, neboť trasa vede mimořádně malebnými horskými oblastmi Chorvatska - Gorským kotarem, Malou Kapelou, Velebitem, tedy lokalitami s dosud nedotčenou přírodou. Projednávání její konečné trasy zejména v údolí řeky Gacky bylo předmětem vášnivých sporů, diskusí a nakonec i kompromisů. A není divu, že ekologové tu tak nekompromisně prosazovali maximální ohleduplnost vůči přírodě, neboť některé z lokalit patří z ekologického hlediska k nejzachovalejším přírodním zákoutím v Evropě. Dálnice bude i nádhernou panoramatickou cestou, srovnatelnou s mnohými alpskými. Naturistovy informace + příspěvky
čtenářů: Chorvatsko - Kvarner
Istrie
Dalmácie
|