Naturistovy
cestopisy
KORSIKA 1995
Jeden rodinný výlet na hory v moři
Ivo Žurek
Cestopisy: Korsika
1995 Makarska 2001 Bulharsko
1999 Moře?
Tento
text byl převzat z Qklubu NATURA
Na tento ostrov "Hor v moři" jsem se vypravil přesně v
duchu tohoto sloganu. Znám svoji neklidnou duši, která úderem
druhého dne prožitého na "dokonalé, zlatavé pláži"
propadá beznaději z následujících bezduchých 12 dnů. Proto jsem
chtěl pobyt zvířit pravidelným pohybem ve vertikálním směru. To
se na Korsice daří s nebývalým úspěchem. Během 20 km se
dostanete z 0 m.n.m. do dvoutisícovek, kde se podíváte na mraky
shora a s doutnajícími, skřípějícími brzdami jste za hodinku
zase u moře a před večerní procházkou do restaurace si dáte ještě
pár šipek do vln. Fakt, tak rozmanitá je Korsika. Kdo se cítí
alespoň trochu na výše popsanou povahu, tak doporučuji. Vřele
nedoporučuji harcování se na Korsiku těm, kteří "letos byli
na Koversadě a chtěli by jen tak pro změnu změnit pláž."
FKK centra jsou na Korsice jen na východním pobřeží a to je pro
čvachtání se v moři velmi fádní, já za sebe bych řekl, že to
nestojí vůbec za to. Na Korsiku se jezdí DO HOR.
Tak tedy od začátku. Jeli jsme favoritem, rodiče + dvouroční
synek - první dovolená po mateřské. Popisovat cestu z ČR do
Livorna je prachpustá nuda (prosím nezaměňovat s naturistickým vyžitím).
Do tohoto italského města se totiž v porovnání s pohybem po
Korsice dostanete přímo kosmickou rychlostí. Přístav je hned z
dálnice zhusta připomínán cedulemi "PORTO". My jsme
vyráželi ráno v 6 hod. z Lucernu (CH) a v Livornu jsme byli v
13.00=přesně hodinu před odjezdem trajektu (to je nutno). Lodní
lístek nás stál 5000Kč (1996). Trajekt mně osobně připomínal
Titanic, protože na jeho palubě bylo snad všechno, na co si člověk
mohl vzpomenout - bazén, 2 mohutné restaurace, kino... ani jsem to
extra neprobádal. Cesta trvala 4 hod. a během ní jsme minuli několik
ostrovů, z nichž je asi nejznámější Elba. Tu jsme pak viděli i
několikrát z našeho bydliště na Korsice.
V 18.00 jsme přistáli v Bastii a s myšlenkou, že těch
zbývajících 80 km přefrnkneme jen tak levou zadní se vrhli plnou
parou do jejich ulic, směrem k "dálnici". Ale OUOUOUha! Z
předtuchy plunule ubíhající cesty nás vyvedla hned první
kruhová křižovatka - chaos nad zmatek. Auta cpoucí se bez
jakýchkoli pochopitelných pravidel směrem kupředu nám lehce
zkalila náladu. Člověk ale jede za zábavou, tak není třeba si ji
hned na začátku kazit. Jen připomínám, že křižovatky s
kruhovými objezdy jsou na Korsice na každém rohu, takže si na ně
poměrně rychle zvyknete. V průměru 60km/hod. Jsme se tedy doplížili
do našeho cíle: FKK
centra Riva Bella. Tady ještě podobné
stránky.
Nachází se přibližně uprostřed východního pobřeží
severně od Alerie. Tu jsem vyhlídl už v zimě a předběžně faxem
zamluvil bungalov. Nebylo to ale třeba, protože jsme přijeli 2.9. a
středisko bylo celkem málo obsazené. Riva Bella je v majetku jedné
rodiny, takže Marie-Claire nás přivítala hned u vstupní budky,
pak nám večer v restauraci donesla "něco s chapadlama", v
případě potřeby dodala vypotřebovanou PB láhev a jednou nám na
pláži dokonce dělala společnost. Jinak je ale Riva dost velký
podnik, podívejte se na WWW. Celému tomu vévodí moře, jakási žabinatá
jezera od souše a lamy. Ty tady pěstují ve velkém, tak to vypadá
trochu jako v ZOO. Bohužel ale spasou na co přijdou, takže travičku
těžko spatříte. Pobyt v Rivě je celkem příjemný, op dvou třech
dnech fádní. Pláž je rovná, bez jakýchkoli členění, voda
kalná (zvířená). V určité dny se přihrnulo ke břehu nespočet
hejn medúz, mezi kterými se dalo jen ztěží plavat. K flákání
se na pláži už fakt nemám nic moc co dodat. Všude si běháte
nazí, srkáte něco ze skleničky, a tak no. Riva je střediskem na
západoevropské úrovni, takže tady najdete všechno od růžovoučkých
plážových lehátek až po kurzy aerobiku.
Mě ale neskutečným způsobem dráždilo to pohoří na západní
straně. Hned třetí den jsme tedy vyjeli do vnitrozemí, prozatím
jen "hlavní autostrádou". Ta vede z Alerie do Corte
(tajné město Korsiky) a měří 48 km. Tuto trasu ujedete se štěstím
za takovou 1:30. Vede údolím řeky Tavignano a já bych jí jel raději
na kole, než cloumat sebou i rodinou sem a tam. Nicméně jsme
dorazili. Corte, to je už úplně jiný svět. Celkem malé městečko
(asi okres) je obepnuto se všech stran dvoutisícovými horami.
Sbíhají se tady také údolí, např. Gorges de la Restonica,
kterým jsme se dali přímo do velehor. Silnička tady měla v průměru
asi 3 m do šířky, takže pohled na osazenstvo našeho auta vypadal
asi následovně: já, řidič jsem svým bočním okénkem sledoval,
abych s protijedoucího auta sedřel co nejméně laku, když už se
ani jedno zpětné zrcátko nepodařilo zachánit. Manželčiny pozůstatky
"plodů moře", které jsme draze zaplatili v restauraci před
jízdou mizely v několikasetmetrovém srázu, po jehož úbočí jsme
se plahočili nahoru. Děti pak řičely (stereo, oba ze svého
okénka), že chtějí k babičce do Žďáru. Manželku jsem nacvičeným
chvatem uklidnil paklíkem Kinedrilů, dětem jsem podsunul colu s
dudlíkem. Tak jsme dorazili až do asi 1000 m.n.m., kde bylo parkoviště
a výchozí bod do nebe. Tak jsme vystoupili až k jezerům Lac de
melo a Lac de Capittelo. Z čerstvých prožitků od moře tady byla
nepoměrně jiná atmosféra. Ze vzduchu bylo přímo cítit středozemí,
my jsme tuto vůni nazvali pracovně "vůně polévkového koření.
A měla k němu skutečně blízko. Podruhé jsme pak ještě vyrazili
do sousedního údolí Gorges du Tavignano, kudy už vůbec nevede
silnička a celé se prochází pěšky (cca. 10 km). Tady panuje
skutečná, nefalšovaná příroda. Ledová říčka uprostřed
zalesněného údolí, místy přetrhávaná tůněmi. Ty jsme taky
vyzkoušeli, ale dalo se v nich vydržet tak max. 5 min. Vysokohorské
prostředí se tady nezapře. Stálo to za to i na těch pár okamžiků.
Myslím, že tady těch pár minut patřilo k našim největším
naturistickým zážitkům na Korsice.
Na ostrově je několik dvoutisícovek, z nichž jsou některé velmi
dobře přístupné i pro normální "pěšáky". My jsme
zvolili Monte Renoso (2352m.n.m.,) vzdálené asi 30km od pobřeží.
Autem se dá dostat až do 1600 m.n.m. a pak se stoupá docela schůdnou
cestou podle kamenných mužíků až k vrcholu. Cestou jsou i dvě
hezká horská plesa s nádherně průzračnou vodou. Na vrcholu je
úchvatný pohled na všechny největší hory Korsiky. I zpáteční
cesta proběhla v relativně procházkovém nasazení.
Další cesty jsme věnovali poznání východního pobřeží až po
Bonifacio. To je skutečná bomba na nejjižnějším cípu Korsiky.
Bílé domy jsou až po samý okraj stometrových skal, celé město
žije italským nádechem. Doporučuji nevynechat toto město. Dále
jsme jeli směrem na západní pobřeží a cestou se stavili na
místa pradávného osídlení ostrova. Tady je zbudován skanzen s
vystavenými pravěkými kameny - menhiry. Už si přesně nevzpomenu,
jak se to místo jmenovalo, ale je to značeno podél cesty(Filitosa -
Cauria, nápověda). Odbočuje se tam ze Sartene. Západní pobřeží
je pak nepoměrně zajímavější než východní "placka".
Osobně bych při příští výpravě na Corse volil právě
západní pobřeží. Sice tu nejsou FKK, ale zato spousty skal, písečných
zákoutí, prostě romantika pro individualisty. My jsme měli namířeno
do Ajaccia - hlavního města (konzulátu) Korsiky. Ajaccio je nepoměrně
francouzštější než celý zbytek ostrova. Je tady velkolepý
pomník Napoleona, který se tady narodil. Pak tady má být ještě
jeho "jeskyně", ale na tu nám už nezbyl čas. Jinak,
podobně jako Bonifacio, bych návštěvu Ajaccia určitě nevynechal.
Zpět jsme se opět sunuli hlemýždím tempem přes pohoří celého
ostrova.
Přidám několik praktických rad. Na Korsice je všeobecně hodně
draho. Za vánočku, která je týden po záruční době dáte o něco
víc než u nás. Ubytování je taky dražší. Ostrov je plný
prapodivných individuí (Korsičanů), které neustále kují všelijaké
atentáty apod. Dopr. značky po celém ostrově jsou značně rozstříleny.
My jsme ale žádný incident neviděli, ani se nám za celou dobu NIC
neztratilo.
Celkově jsem si z této dovolené odnesl přesně to, co jsem očekával.
Šplhání po horách střídané koupáním v moři a cestováním po
zajímavých městech. Napříště by mi ale cesta připadla už
celkem nic víc neobjevující. Svoje hraje taky jazyková bariéra.
Osobně bych ve spojení moře-hory teď propagoval spíš Makarskou.
Tam jsme byli v normálním kempu, na "svoje" místa jsme si
dojeli 20min. na gumáku a zážitky od "nejčistšího moře na
Zemi" byly opravdu maximální.
Zkusit se má ale všechno a až se pak vrátíte a kouknete do mapy
na sever od Sardinie, tak se vám v mysli vyjeví nádherné hory v moři.
Linky na FKK-centra Korsiky:
http://www.naturtravel.cz/specialita.html
http://www.chiappa.com/
http://www.club-corsicana.com/
http://www.titan-sr.de/s/corsica-natura.htm
(německy)
Dotazy čtenářů
Komáři u pobřežních jezer nejsou. Hodně těchto je slaných a to
u Riva Bella bylo tak půl na půl. Za celý pobyt jsem neviděl ani
jednoho komára.
KORSIKA-MAKARSKA(srovnání)
Na Makarské se za horami nemusí cestovat, stačí si vyšlápnout 3
km a už jsi v tisícové výšce. Podrobnější cestopis.
Pohoří není ale nijak rozlehlé, jde vlastně jen o jeden hřeben.
Nejvyšší hora Sv. Jure 1762 m.n.m se dá dosáhnout autem (popl. za
vstup do Národního parku Biokovo). Na Korsice se za horami musí
cestovat, ale pak je "vysokohorské vyžití" daleko
intenzivnější. Nejvyšší hora Monte Rotondo má skoro 2622 m.n.m.
Také vysokohorská údolí s ledovými říčkami a tůněmi najdete
na Korsice, nikoli v Biokovu. Na cestě mezi Ajacciem a Corte jsou
krásné Cascades anglaise (píšu to spíš foneticky, jak si to
pamatuju). Romantické kaskády na horské říčce.
V Chorvatsku je nepoměrně hezčí moře. Absence velehor se dá
vylepšit zastávkou v Julských alpách (SLO), které jsou zase hezčí
než hory na Korsice. V Chorvatsku je pro nás nepoměrně přístupnější
atmosféra. Ne vstřícnost lidí a podobný jazyk. Na Korsice musíte
v hodně případech lámat francouzštinu (ne vždy). Drsnou nevýhodou
Makarské je ABSOLUTNĚ TOTÁLNÍ přelidněnost, obzvláště Baška
Voda.
Cestopisy:
Korsika:
1995 Ivo Žurek Alan
Dolog Naturtravel
|