NATURISTA.CZ

Přirozená radost ze života

Naše první Ada Bojana

Vložil M.Dr., 5. Září 2013 - 20:08

Letos jsme se rozhodli strávit dovolenou v nejjižnějším místě jadranského pobřeží bývalé Jugoslávie v naturistickém středisku Ada Bojana. A protože nemáme rádi kvaltování cestou, rozdělili jsme si ji na čtyři etapy:

Vyrazili jsme ráno 1. září a ve tři odpoledne jsme dorazili do kempu Levendula v Balatonakali, kde jsme měli rezervován nocleh v mobilním domku. Cestou jsme si dali výborný oběd (maďarská kuchyně je proslulá) a potkali jsme zajímavou dvojici – manžele z Vídně ve věku asi sedmdesáti let, kteří na společném bicyklu objížděli Maďarsko. Zaplavali jsme si v Balatonu, trochu jsme se slunili a prošli jsme se po místní promenádě. Pak už byl čas jít spát, protože druhý den nás čekala nejdelší etapa do Sarajeva.
Kemp Levendula je příjemný a klidný (až na to, že za hlavami ve vzdálenosti asi deseti metrů nám jezdily vlaky), jako zastávka na cestě dál nebo na víkend vzhledem ke relativně malé vzdálenosti docela fajn.

Druhého dne jsme vstávali ještě za tmy, protože jsme chtěli v Tihany stihnout první trajekt v 7:00 a chtěli jsme být co nejdříve v Sarajevu. Trajekt jsme nestihli, tak jsme objeli Balaton po silnici č.71 a pak jsme pokračovali na č.64 přes Simontornya a Cece a pak po místní okresce směr Paks a z ní jsme najeli na kvalitní novou dálnici M6, která vede na jih a někdy v budoucnu by měla navazovat na chorvatskou A5. Dnes ale končí u Mohácse a dál se jede po silnici směr Osijek. Tam dnes začíná chorvatský úsek. Ten končí na křižovatce s dálnicí A3 a z ní se zase sjíždí na hraniční přechod Slavonski Šamac – Bosanski Šamac. Pak je ještě asi 50 km úsek dálnice před Sarajevem (ale je vidět, že se intenzivně staví další úseky). Cestou jsme ještě obědvali výbornou pizzu v restauraci někde u Zenice a do Sarajeva jsme dorazili asi ve čtyři odpoledne.
V Sarajevě jsme chvíli bloudili centrem, než jsme našli objednaný apartmán v malé uličce Save Skariča a pak jsme se pustili do prohlídky uliček centra. Tato nás brzy zmohla, takže jsme ji ukončili večeří v jedné z místních pouličních restaurací, zapili Sarajevským pivem a šli spát.

Ne třetí den jsme měli naplánovanou nejkratší, ale zato nejhezčí etapu ze Sarajeva přes Foču, hraniční přechod Hum, nádhernou cestou vytesanou ve skalách kolem Pivského jezera a ještě hezčí silničkou přes Trsu do národního parku Durmitor na severu Černé Hory.

Ráno jsme si ještě udělali procházku kopcovitými uličkami Sarajeva s výhledy na město a vyrazili jsme. Cesta nám přes malou vzdálenost trvala dlouho, protože bylo potřeba každou chvíli zastavovat a fotografovat nádherné hory a cestu. Tak jsme přes sedlo s příznačným názvem Sedlo ve výšce přes 1900 m.n.m. dorazili navečer do kempu Razvršje u Žabljaku, kde se nám dostalo srdečného přijetí od majitele (káva, rakija) a po krátké procházce jsme šli do hajan.

Čtvrtý den jsme ráno vyrazili na procházku kolem Černého jezera, která nám trvala asi o hodinu déle, než jsme plánovali a tak jsme se rozhodli vynechat plánovanou cestu kaňonem Tary a Morači a jeli jsme přímo přes Nikšič a Podgoricu k moři. Taru a Moraču si asi projedeme cestou zpátky.
Do Ada Bojany jsme dorazili po pěti hodinách i s obědem asi ve čtyři odpoledne. Cesta z Ulcinje je značená výborně na každé křižovatce, takže jsme to našli bez problému, jen jsme konstatovali, že je to opravdu úplný konec světa.
Na recepci jsme dostali klíč od objednaného bungalovu a po rychlém vybalení jsme šli okusit moře. Po vykoupání jsme se chtěli projít po pláži a dojít až na konec Černé Hory, ale nepovedlo se nám to, ta pláž vypadá být nekonečná (asi jsme byli blízko, ale už jsme se museli vrátit, stejně jsme přišli až za tmy).

Tak teď odpočíváme po obědě druhý den pobytu a musím zaklepat na dřevo, že zatím nám tato dovolená vychází na jedničku. Počasí je tak akorát, slunečno, ani zima ani horko, bungalov je renovovaný, jen na skříních je vidět, že cosi pamatují. Večeře a snídaně zatím výborné formou švédského stolu. Trochu mě překvapilo, že každý má určený stůl, u kterého má sedět. My sedíme s velmi příjemným ruským manželským párem asi v našem věku, takže procvičujeme zapomenutou ruštinu ;-)

Kdybych měl náš zatím jednodenní pobyt charakterizovat jedním slovem, tak je to ticho. Spali jsme při otevřených dveřích na terasu, a i přestože jsem se několikrát probudil a nemohl usnout (můj obvyklý problém na novém místě), tak jediný zvuk, který jsem zaznamenal, byl nějaký hodně vzdálený jakoby tlumený výbuch (že by albánští vojáci?), ale jinak úplné ticho. Komáry jsme zatím zaznamenali jen dva, když jsme se vraceli z té neúspěšné výpravy na konec pláže, ale jinak nic.
Internet jsme zkoušeli dnes po snídani, viděl jsem připojených asi pět lidí s notebooky a tablety, tak to jelo dobře, i Google Maps a Skype bez potíží. Uvidíme večer, když zkusím odeslat tento blog.

Ada Bojana 5.9.2013

Návštěva v Ulcinji

Vložil M.Dr., 6. Září 2013 - 20:07

Po dni odpočinku jsme se dnes v pátek 6. září vydali na první výlet do města Ulcinj. Podle ukazatelů jsme zamířili do centra a pak dolů k městské pláži (Mala plaža). Projeli jsme doleva kolem pláže a podařilo se nám dobře zaparkovat v uličce vedoucí od pláže nahoru. Pak jsme zjistili, že se dá bez problému zaparkovat i na konci mola v přístavu pod starým městem (po dojetí dolů k pláži doprava), ale tam stále svítí slunce a my jsme měli auto po celou dobu ve stínu.
Pak jsme se prošli kolem pláže do přístavu a pak nahoru do starého města (Stari grad). Přestože je to historická část města, stále jsou tam rozestavěné budovy (některé podle vzhledu už dost dlouho), jsou tam restaurace a hotely a muzeum s archeologickou a etnografickou expozicí a galerií. V galerii je zajímavá výstava fotografií Ulcinje a okolí od r. 1860 do 1950. Vstup do celého muzea je za jedno euro na osobu.
Po prohlídce starého města jsme se vydali nahoru hlavní ulicí (Ul. 26. Novembar) a pak ulicí Milutinovića, ze které jsou hezké výhledy na pláž, přístav a staré město. Podle ukazatelů jsme došli k hotelu Albatros, pod kterým jsme vyzkoušeli oficiální nudapláž. Tato je na rozdíl od Ada Bojany skalnatá, ale jsou tam vybetonovány plochy ke slunění a do vody se leze po žebříku. Jsou tam i sprchy se sladkou vodou (konečně po dvou dnech v A.Bojaně, kde ze sprch teče jen slaná ;-) a vstup je zdarma. Docela zajímavé zpestření oproti písečné A.Bojaně.
Cestou zpátky k autu jsme si v konobě dali ražniči z nějakých mořských potvor (12 € za porci, ale chutnalo a bylo toho dost), pravou limonádu z čerstvého citrónu a pomalu jsme se vydali k autu a do našeho dočasného domova v Ada Bojaně.
Pak jsme si dali kávu, zaplavali si podél „naší“ pláže (plavčíci právě měnili žluté vlajky za červené) a teď se chystáme na večeři. Máme za sebou asi 50 hodin pobytu.

Pozdrav do Ady Bojany.

Vložil Roland Jitka, 7. Září 2013 - 10:39

Jako hezký výlet doporučuji vyrazit z Ulcinj na Vladimír a přes hraniční přechod Sukobin-Murigan do albánského města Shkoder. Nad Městem je pevnost Rozsafa, kterou uvidíš už dřeveného mostu před vjezdem do města.

Mirku, mějte hezký pobyt a do Shkoder a na Rozsafu se určitě podívejte. [Hvězda]

PS: Vezmi si nějaké drobné centové mince, protože u semaforu před dřevěným mostem je cikánská vesnička Zuzi a děti žebrají u stojících aut. Dobré je hodit hrst drobných na zem a máš od nich pokoj a než to sesbírají tobě už skočí zelená nebo bude na mostě volno, kdyby semafor nefungoval. [Spiklenec]

Ada Bojana - dojmy

Vložil M.Dr., 7. Září 2013 - 19:18

Dnes v sobotu 7. září jsme se rozhodli odpočívat (to znamená trochu se slunit a hodně plavat [Tmavé brýle] ), nejeli jsme na žádný výlet. Teď máme odpolední siestu a tak se pokusím napsat moje celkové dojmy.

Národnostní složení je podle mého nekvalifikovaného odhadu asi 30% Němci, 30% Češi, 30% Rusové a zbytek ostatní (Srbové, Maďaři, Černohorci, Slováci…). Chování mají všichni zhruba stejné, Rusy rozeznám jen podle toho, že mezi sebou mluví rusky a s číšníky většinou anglicky ;-).
Na pláži je hodně místa a až nezvyklý klid, každý se věnuje sobě, svému partnerovi nebo přátelům, pokud je výjimečně slyšet hlasitější hovor, je to čeština, maďarština nebo ruština. Na hlavní pláži jsou všichni svlečení, jen ráno, když tam ještě skoro nikdo nebyl, jsem si všimnul jednu ženu, která si byla zaplavat v plavkách(?). Mimo hlavní pláže se najde pár jedinců v plavkách. Mezi bungalovy chodí lidi (ne)oblečeni různě, někdo jde třeba v plavkách na pláž a tam se svlékne, nebo je někomu třeba zima, hlavně zrána a večer už bývá chladno, nebo jde právě do jídelny, tak je oblečený.
Jídla je ke snídani i večeři opravdu dost, každý si může nabrat kolik sní, ale jídlo se nesmí vynášet. V jídelně je upozornění, že když někdo bude chtít odnést nějaké jídlo, bude mu naúčtováno, ale nevšimnul jsem si, že by těch pár kousků melounů, co si někdo bral ven, musel opravdu zaplatit. Je pravda, že výběr ke snídani je trochu užší, než v lepších hotelech, ale dá se vybrat. Za jediný nedostatek považuji to, že automat na kávu a horkou vodu na čaj nezvládá množství zájemců a tvoří se u něj fronty.
Jak jsem už napsal, bungalov ve kterém bydlíme je prostorný a rekonstruovaný, původní jsou asi jen skříně, ale je v nich dost prostoru, ostatní zařízení včetně koupelny je nové, postel je kvalitní (já to poznám podle toho, že mě nebolí záda ;-). Drobným nedostatkem je nerovnoměrné rozmístění zásuvek, u postele a toaletního stolku jich je šest a na opačné straně u pohovky a konferenčního stolku je jen jedna a v ní je zapojena lednička. Naštěstí jsem si prozíravě vzal prodlužovačku s trojzásuvkou, takže máme kam zapojit rychlovarnou konvici i notebook (chudák má baterky v háji) a nemusíme vypínat ledničku. Taky nám tu chybí sklenice, jediná je v koupelně a tu používáme při čištění zubů. Terasu máme obrácenou k západu (u bungalovů typu L je to různé, protože jsou uspořádané vždy po deseti do kruhu a terasy jsou po obvodu, takže někdo ji má i na sever) a k večeru nám tady vrhá stín velká borovice. Pro dva lidi dostatek pohodlí.
Co se týče provozu jsem zatím nepocítil nějaká negativa, provoz v Ulcinji či Podgorici je velký, ale nikdo nejezdí nějak agresivně, spíš mám pocit, že se tady jezdí klidně a s citem. Dokonce jsem k mému velkému překvapení neslyšel v provozu ani žádné troubení, houkačka se spíš používá výjimečně k pozdravení přátel na chodníku ;-).
S internetem zatím nějaké potíže nejsou, je pravda, že je trochu pomalejší než doma, ale co potřebujeme (přečíst si naturistu.cz, poštu, google mapy, chatování přes skype) to zvládá.

Takže moje dojmy jsou zatím vesměs kladné.