NATURISTA.CZ

Přirozená radost ze života

GAVDOS - věčně panenský kus Země.

Vložil Anonymní, 29. Listopad 2007 - 23:45

GavdosGavdos

Řecký ostrov Gavdos je nejjižnějším ostrovem Evropy. Rozlohou 27 km2 patří k menším ostrovům. V roce 2001 zde bylo napočítáno 98 obyvatel, z nich pak 50 jich zde žije trvale. Zkušení naturisté o tomto ostrovu praví, že FKK je zde spíše pravidlem než trpěnou vyjímkou. Odlehlost a romantika ostrova láká množství stoupenců Hippies. Šťouralové a puntičkáří tvrdí, že většina domorodců neumí číst a na každém rohu na vás mečí koza [Smích] . Nuž, vzhůru k nejjižnější židli kontinentu!

GAVDOS je nazýván věčně panenským kusem Země, protože je přirozeně oddělen od okolního světa. Přísloví praví, že Bůh nabídl ostrovu GAVDOS vše, oč připravil člověka.

Gavdos přístavGavdos přístav Ostrov Gavdos leží více jak 30 km na jih od Kréty. Na ostrov se dostanete trajektem z Paleochory po 3,5 hodinách plavby. Trajekt nevyplouvá denně, v hlavní sezóně je četnost plaveb vyšší, než je tomu na jejím začátku a konci. Jízdní řád trajektu se přizpůsobuje aktuálnímu počasí a povětrnostním podmínkám. Plocha ostrova zaujímá pouze 7400 hektarů. Ostrov je z velké části pokrytý převážně cedry, ale i piniemi, vinicemi a křovinami. Má mnoho úchvatných zálivů a pláží, o nichž místní lidé tvrdí, že jsou nejkrásnější v celém Středozemním moři. Pláže Sarakiniko, Korfos, Agios Ioannis, Potamos a Lauraka jsou opravdu jedinečné. Unikátní přírodní útvar Tripiti je neopakovatelnou kompozicí skalních arkád sestupujících do moře.

GavdosGavdos Na ostrově je pouze 10 osad, ale počet kaplí a kostelů je převyšuje. Ostrov má dostatek dobré pitné vody. Moře je bohaté na ryby, kraby, krevety, mečouny a další dary moře. Elektrifikace ostrova je pouze v počátcích, potřebný proud dosud zajišují místní generátory a malá sluneční elektrárna. Telefonní spojení na ostrově je dobré. V letních měsících je na ostrově zajišována autobusová linka do hlavního města ostrova Kastri. V těchto měsících také na plážích vyroste řada taveren a kiosků s občerstvením. Na ostrově je lékař. Ve starověku a středověku měl ostrov značný strategický význam a byl často útočištěm pirátů. Také známý pirát Barbarosa se zde skrýval v roce 1539. Dočasný domov zde nalezl i apoštol Pavel, který zde ztroskotal v roce 64. Gavdos hostil také nejslavnějšího trosečníka, ithackého krále Odyssea, protože ostrov je ztotožňován s ostrovem bohyně Kalypso.

Vaši dovolenou na ostrově GAVDOS vám kompletně zařídí CK VIAMARE

Cestopis Evy a Tomáše z Gavdosu 2005:
Neodolali jsme nabídce cestovní kanceláře spojit pobyt na Krétě s 3 denním individuálním pobytem na tomto panenském ostrově. Třetí den pobytu v Paleochoře jsme vypluli ráno lodí směr Gavdos. Po necelých 4 hodinách pohodové plavby jsme připluli do přístavu v Karave, kde jsme byli i ubytováni. Pronájem motorky v přístavu jsme si nechali až na následující 2 dny, takže odpoledne jsme vyrazili pěšky na prohlídku nejbližšího okolí spojené s koupáním na okolních plážích. Asi 2 kilometry odtud se nachází klidná pláž Sarakiniko kde je pár taveren a obchůdků se základními potravinami. I když nic víc na tomto místě není, bylo to snad nejrušnější středisko na ostrově.

Druhý den ráno jsme vyrazili na motorce na prohlídku nejzajímavějčích míst na ostrově, zejména na pláž Tripiti. Asi po 5 kilometrech končí sjízdná cesta a pokračujem další hodinu po kamenitopísečných cestičkách směrem k pláži. Před námi je vidět „Tripiti lake“, které je však v létě vyschlé, pokryté řasami. Po příchodu na pláž se před námi rozprostírá obrovský skalní výběžek sestupující do moře, za kterým v nedohlednu je už jen Afrika. Po náročném výšlapu zpět k motorce se rozhodujem strávit zbytek dne koupáním na klidné pláži Korfos, nedaleko přístavu.Večer posedíme v taverně v přístavu a přemýšlíme o zítřejším výletu.

Ráno vyrážíme, tentokrát na severní divoké pobřeží, k plážím Ag.Ioannis-zde tráví léto příslušníci hippies. Na další pláže – Potamos a Pirgos se dostanete opět pouze pěšky po kamenitých stezkách. Míjíme vyhlídku Ambelos- nová obezděná budova, avšak zavřená! Pokračujeme do hlavního města ostrova- Kastri. To tvoří pouze pár polorozpadlých budov, místní úřad a snad je tu prý někde i doktor…nepotkali jsme však ani nohu!

Dál míříme do Vatsiany-osada asi s 5 domky, kde se nachází muzeum prazvláštních starých náčiní.Majitelkou je milá starší paní, která i se skromnou znalostí angličtiny s námi vykládá.Dáváme si od ní kávičku, píšem do místní pamětní knihy náš pozdrav. S potěšením zjišťujeme že nejsme první krajané kdo navštívili tento ostrov.
Odpoledne trávíme na pláži.

Jelikož jsme viděli snad vše co se tu vidět dalo, očekáváme příjezd lodi z Paleochory, ale marně. Pro nepřízeň počasí přijela až druhý den.Odpoledne jsme již nachystáni k odjezdu, ale přichází kapitán lodi a oznamuje nám, že se zvedá vítr a že snad pojede ráno, když se moře uklidní…Jelikož už nemáme zajištěný nocleh, po domluvě s kapitánem přespáváme na lodi a modlíme se ať konečně ráno odjedem zpět do „civilizace“. I přes vítr naštěstí ráno v šest vyplouváme směr Paleochora. Vlny byly čím dál od pobřeží větší, tak si umíte představit co to s naší loďkou dělalo…Celou cestu zpět jsem strávila s igelitkou v podpalubí na lavičce a nemohla se dočkat až zakotvíme v Paleochoře.
Nepříjemné zážitky z cesty však brzy pominuly a my jsme si mohli užít poslední dny naší svatební cesty na Krétě. Teď jen vzpomínáme na krásné zážitky z celého Řecka a plánujem další dovolenou…

14.května 2005 Eva & Tomáš, Ivančice
Ag.IoannisAg.Ioannis Ag.IoannisAg.Ioannis PříbytekPříbytek Gavdos plážGavdos pláž HippiesHippies KastriKastri KorfosKorfos Muzeum VatsianaMuzeum Vatsiana Nejjižnější bod EvropyNejjižnější bod Evropy PotamosPotamos Karave přístavKarave přístav RybářRybář SarakinikoSarakiniko TripitiTripiti Západ slunce na GavdosuZápad slunce na Gavdosu

Odkazy: Naturismus na Gavdosu, Naturismus na Krétě, Gavdos na Wikipedii, Aktuální počasí na Gavdosu