NATURISTA.CZ

Přirozená radost ze života

CHORVATSKO po třetí. Střední Dalmácie.

Vložil sailor, 29. Březen 2012 - 8:34

Ještě jednou se pokusím o několik vět a zkušeností o Chorvatsku, mém oblíbeném cíli rodinných dovolených. Již jsem pojednával o dovolené v Chorvatsku na lodi, pak o oblasti od Rijeky k Zadaru, tedy Kvarner až severní Dalmácie, a teď ještě něco málo o Dalmácii střední. Bude to pro mne jednodušší, jelikož v minulých článcích jsem vzpomínal 10let zpátky na několik různých míst, kdežto tuto oblast a zmiňovaná místa jsem navštívil během jediné dovolené přede dvěma lety. Takže začnu asi hlavním cílem a cestou k němu. Cestu k němu možná jen naznačím, jelikož jak už jsem psal, mám rád starou trasu přes Plitvice a nejinak tomu bylo i tentokrát.

Click for Split, Chorvatsko Forecast
[Šipka] Popis cesty jen rámcově: Benešov, Brno, Vídeň, Graz, Maribor, Krapina, Zagreb, v Karlovaci uhnout na starou vnitrozemskou magistrálu, u Zadaru překonat vrchol Kapely a spadnout k moři. Pak jsem jel po staré přípobřežní magistrále, jelikož jsem se chtěl ještě stavit v Biogradu a pak už jsme byli v Rogoznici.

Rogoznica. Po delší době, kdy jsme trávili dovolené na severu a středu Chorvatska, zkusili jsme vybrat místo trochu jižnější, nicméně stále ve středu Dalmácie, tedy nad Splitem. Rogoznici jsem volil z několika důvodů. Naučil jsem se hledat cíle dovolených podle satelitních snímků na Google Earth, ze kterých se dá odhadnout, jak je město velké či malé, přehledné nebo roztáhlé a jak je tedy daleko jak na slušnou pláž tak případně do historického centra. Dokonce i kvalita koupání či pláží se už nechá slušně rozpoznat. Rogoznica splňovala všechny možná kriteria, co se dostupnosti, ceny, pláží i moře týče. Bohužel nebo spíše bohudík mne trošku zklamala přístupem obchodníků který jsem od Chorvatů neznal, tak i svou rychlou zapamatovatelností. Zapamatovatelností myslím to, že jsme městečko znali během tří dnů a pak už nebylo co nového nacházet. To bohudík znamená jediné. Donutilo nás to hledat nové zážitky jinde a tak jsme po té co se děti vyřádily u moře vyráželi na výlety do okolních míst a měst, která jsou naštěstí v okruhu 25ti km a jsou to města známá a zajímavá. Jedná se o Trogir, Šibenik a Primošten.

ROGOZNICA.

Je nevelké městečko asi 50km severně od Splitu, 25km severně od Trogiru. Má několik zajímavostí. První z nich je celková dispozice města. Staré město je postaveno na jakémsi poloostrově, respektive ostrově spojeného s pevninou jen nasypanou hrází a na ní silnicí. Tato stará část města je na kopečku, kdy na severní či severozápadní části je obecní molo a přístaviště výletních a rybářských lodí. Tady se samozřejmě, tak jako všude v Chorvatsku soustřeďují i restaurace a cestovní agencie, krámky se suvenýry a cukrárny. Dále po obvodu už jsou spíše malé plážičky a na opačné straně kopce jsou ubytovací kapacity, apartmány a kemp. Novější část města je postavena na pevnině a je výrazně ovlivněna druhou zajímavostí, a to přístavištěm jachet, Marina Frapa. Tady jsou apartmány a taverny, pekárny a dva obchody se smíšeným zbožím. Dokonce jedno železářství. Marina Frapa ovlivňuje i ráz městečka. Chování obchodníků jsem bohužel viděl podobné jako např. na Istrii, méně domácí, orientované na zisk z turistů. Možná jsem měl jindy štěstí, ale obvykle mám na Chorvatsku rád právě přívětivost lidí. Tady jsem někdy ani nenašel cenovky na suvenýrech. Třetí a asi nejdůležitější zajímavostí, je jezero Dračí oko. Je to krásné, zelenomodré jezírko uprostřed skal, nijak velké za to opravdu krásně zasazené do prostředí. Jeho zajímavostí je nejen jeho krása a nádherná barva, ale i to, že je spojeno přes skály s mořem a tak je v něm sladkoslaná (brakická) voda, a jeho hladina podléhá vlivům přílivu a odlivu. K jezeru se dá dojít dvěma cestami. Jedna jednoduchá je přímo přes marínu. Leží totiž přímo za jejím plotem, který je ale brankou průchozí. Druhá, složitější je po břehu moře, místy trochu skalnatého ale nízkého. A tady se dostávám k tomu jak se tu dá vyžít naturisticky. Veřejně bohužel ne. Ale cestou k jezeru jsem šel po břehu, a hned za druhou zatáčkou od hlavní pláže, už se koupající textilem nezatěžují. Druhá možnost je jako obvykle v destinacích bez veřejné FKK, půjčit si člun a ke koupání a opalování využít jeden z dostupných ostrůvků Movar nebo Lukvenjak. Nerad bych, aby toto moje pojednání vyznělo úplně proti Rogoznici. I zde se mi líbilo, ale jelikož jsme městečko po třech dnech znali dokonale, donutilo nás to podívat se i okolo a to Rogoznici trošku zastínilo. Prvním městem, kam jsme vyjeli na výlet bylo město Trogir a to z banálního důvodu. Že je v Rogoznici železářství jsem se dozvěděl pozdě a jelikož se nám rozbilo lehátko a já neměl v autě čím ho slušně opravit, vydal jsem se do Trogiru, s tím, že to okouknu a odpoledne se tam pojedeme podívat všichni.

TROGIR.

Úžasný zážitek. Mohu jen doporučit všem kdo budou mít třeba jen půldne času a budou v dosahu, obětovat tomu městu alespoň odpoledne. Nedá se toho stihnout moc ale stojí to za to. Podívat se a nebo bydlet v tomhle městě jsem chtěl už léta a jsem rád, že se mi podařilo ho alespoň navštívit. Centrální turisticky nejzajímavější část města leží na ostrůvku odděleném od úplné pevniny jen úzkým průlivem, či spíše kanálem, který překonáte po krátkém mostě. Větším ,,Trogirským“ průlivem a také delším a zvedacím mostem. je odděleno od většího ostrova Čiovo, kde je druhá část starého města, spíše klasického města kde žijí lidé své životy a kde bydlí.
To je ale jen malá část severní části ostrova. Většina ostrova Čiovo je pak zastavena osadami, hlavně na pobřeží, kde je také většina ubytovacích kapacit. To nechám ale na konec, jelikož to má jinou souvislost. Teď zpátky k tomu podstatnému a tím je ta část historického Trogiru .Tady se soustředí víceméně všechna historie a památky města, stejně jako turistické, gurmánské a kulturní vyžití. Prostorné a rozlehlé nábřeží je zároveň přístavem pro luxusní jachty takových rozměrů, že nebýt most na Čiovo zvedací, ani by sem asi nevpluly. Když se vydáte po tomto západním nábřeží, podél nekonečné řady restaurací, obchůdků, cukráren, stánků, kolem bezpočtu pouličních umělců nemůžete dojít jinam, než ke starobylé pevnosti Kamerlengo. Vyplatí se koupit si vstupenku na hradby a do věže a shlédnout město z výšky. Tato pevnost a pak katedrála svatého Vavřince (sveti Lovre) jsou asi nedůležitější památky tohoto úžasného města, mimo jiné zapsaného do seznamu kulturního dědictví UNESCO. Před katedrálou je po rozlehlém nábřeží asi největší volná plocha ve městě. Krom trochu prostoru kolem obou románských kostelů, svaté Barbory a svatého Jana Křtitele, je pak už celé město jednou jedinou spleticí uliček, ve kterých se ale kvůli malé rozloze města do šířky prakticky nedá moc zabloudit a ve kterých za každým rohem najdete něco nového.
A teď ještě něco praktických zkušeností.
Co mne na Trogiru příjemně překvapilo, a nebo spíše opět nepříjemně překvapilo ve srovnání s Rogoznicí, byl kurz Kuny jak ke koruně tak k Euru. Není tak obvyklé pro chorvatsko najít tak výrazně odlišné kurzy ve směnárně. Teď už jsou kurzy jiné, ale tehdy se jednalo o cca 12% rozdílu v neprospěch směnáren v Rogoznici. Druhá věc se týká právě ubytování. Jelikož se jedná o tak frekventované město, nedá se tu dost dobře skloubit dobré koupání s večerní procházkou městem. Buď je blízko do města a daleko ke slušné klidné pláži s čistou vodou a nebo naopak. Právě proto není pro běžného turistu jako jsem já, který se přes den rád oddává slané vodě a večer si dojde do města na večeři nebo se jen tak projít a posedět, zrovna ideálním cílem pro dovolenou. Je to úžasný zážitek, ale jelikož jak už jsem říkal, většina ubytovacích kapacit je až na ostrově Čiovo a nebo na krajích města, které jsou ale vzdáleny i 7km, nechávám si Trogir pro příště opět jen jako cíl velmi krásného výletu. Dalším městem, které jsme měli možnost navštívit bylo město Šibenik asi 34km severně od Rogoznice.

ŠIBENIK.

Šibenik je na můj vkus až příliš velké město, po Splitu, Zadaru a Vodicí ( či Vodicemi) asi největší v oblasti, ale přesto s velmi zajímavým historickým středem a půvabným pohledem z tvrze svatého Jana na Šibenický záliv a průliv svatého Antonína. Tvrz se tyčí prý 125m nad městem a pohled na okolí je opravdu zážitek, který za těch cca 500 schodů stojí. Mimochodem po vyšlapání až nahoru na věž tvrze bych přísahal že těch 125m někdo vypočítal z opravdové výšky vydělené nejméně třemi a po ještě náročnějším sestupu s přestávkou na zmrzku v jedné ze zahradních cukrárniček, jelikož na cestě na tvrz prakticky nepotkáte obchod ani občerstvení, bych dal skoro cokoliv za lahvičku francovky na lýtka. Co se památek týče, asi nejvýznamnější je katedrála svatého Jakuba, postavená prakticky skoro na nábřeží a proti ní postavená budova radnice ze 16tého století. Tady jen malou zajímavost. Jde o jednu z nejvýznamnějších novogotických staveb v Chorvatsku vůbec a jen díky náhodě se zachovala v pořádku ačkoliv velká část památek v Šibeniku byla válkou v devadesátých letech poničena. A chybělo opravdu málo. Skrz střechu dokonce vlétl přímo doprostřed katedrály dělostřelecký granát, který jako zázrakem nevybuchl. Odtud jsme se vydali zpět přes staré centrum a část nového města, které mne ale nijak zvlášť neoslovilo, opět užít trochu procházky po rovném nábřeží a pak zpátky do Rogoznice .

Malou zmínku ke koupání si neodpustím, přestože jsme se do vody v Šibeniku nedostali. Přímo ve městě jako i v jiných velkých městech to na koupání zrovna není. Nedaleko je ale luxusně vybavená pláž nebo spíše středisko Solaris, kde musí být podle dostupných informací koupání opravdovým požitkem, bohužel spíše pro textilní část populace. Veřejnou FKK jsem nezaregistroval, nicméně za chvilku bude líp. Cestou zpět do Rogoznice , jsme se ještě stavili na procházku a večeři v malebném městečku Primošten a to byl vrchol našeho poznávání oblasti.

PRIMOŠTEN.

Co jsem obdivoval na Trogiru jako na městě velkém či větším, tady jsem našel na tak malé ploše, že mi to až vzalo dech. Něco nádherného. Město je, stejně jako např. Rogoznica ale i jiná města postaveno částečně na poloostrově, či spíše připojeném ostrově, kde je prakticky celé staré původní město se svým typickým koloritem, ovšem s jednou malou změnou. Obvyklou šířku tipických úzkých Balkánských uliček si zmenšete na polovičku. Původní ostrůvek je tak malý, že domky jsou, když ne rovnou spojeny terasou, tak natolik blízko u sebe, že se někdy o uličkách ani nedá mluvit. Něco podobného jsem viděl ve Vrbniku na Krku, zmíněném v minulém článku o Chorvatsku. Atmosféra prostě nepopsatelná.

Do městečka se vchází po zřejmě nasypané spojovací hrázi, ale vstupuje se do něj branou jako byste vstupovali do města desetkrát většího. Hned za branou je malé a také jediné náměstíčko. U nás by se tomu dalo říkat spíše náves, ale tady se to dá zvát náměstím skutečně právem. Malé podium pro živou kapelu, dokola jedna taverna vedle druhé, tedy asi šest, více se jich nevejde, jedno infocentrum, dvě cukrárny a samozřejmě zlatar Filigrán. Odtud se můžete dát dvěma směry. Buď doleva po nabřeží spíše rybářském s rybářskými konobami, kde jsou cítit upravované mořské pochoutky z každého okna a odtud pak po schůdcích či několika krkolomnými uličkami na kopec a nebo přímo přes náměstí, nejširší ulicí ( asi tak 5m) přímo na kopec ke kostelu svatého Jiří u kterého leží také hřbitov a odkud je výhled na všechny strany ostrova a to opravdu výhled dechberoucí, pokud vám to vyjde večer na západ slunce, které tu zapadá přímo do moře, takže pokud máte štěstí a trpělivost, uvidíte tu, stejně jako na otevřeném moři poslední paprsek žlutého slunce, který vám modrá voda jadranu zabarví do čisté zelené. Tak jako to vyšlo nám. A navíc jsme na něj měli možnost koukat ze třetího patra taverničky o půdorysu cca 8×11m, kde kuchyně je v suterénu a číšníci mají lýtka jako závodní ciklista, jelikož tři patra běhají snad každou třetí minutu. Snad jen jako třešnička, či dvě třešničky na dortu dokonce vlastně tři třešničky se pak jeví tři zkušenosti s touto hospůdkou. Krom již popsané anabáze ohledně kuchyně a servírování jídla do všech tří pater, mohu odpřísáhnout, že takhle dobré chobotničky jsem zatím ještě nikde nejedl ( a to jsem jezdil 4 roky na obchodních lodích námořní plavby po celém světě). Některé byly snad tak čerstvé, že by snad ještě odešly z talíře. Druhá zajímavost byla ta, že u vstupu na dvorek restaurace byl jídelníček s fotografiemi jídla a cenami. Což není nijak neobvyklé, ale ty ceny byly o cca 30% nižší než obvykle, takže jídlo za 70kn tady bylo za 50kn apod. A třetí zajímavostí na této hospůdce byl šláftruňk. Je dobrým zvykem nejen Chorvatských restaurací, že po jídle dostanete ještě na rozloučenou sklenku tradiční pálenky, obvykle Travarice. Obvykle ji dostanete na tácku, každý sklenku, někdy včetně dětí, párkrát se mi stalo, že si s námi přišel ťuknout i majitel restaurace. Nejen ťuknout, ale i popít. Tady jsem ale viděl poprvé jiný model. Pod tímto fotojídelníčkem, byla načatá láhev Travarice, sklenky, ubrousky a každý kdo odcházel a měl chuť, sám si nalil. Divné na tom bylo, že brána do dvorku byla přímo z ulice a restaurace začínala až pod kopečkem, takže pokud by to bylo v česku, asi by ta láhev neměla dlouhé trvání, tady, ale vedla slušnost a to mne opravdu dostalo. Zpět z restaurace se na náměstí jde tou ,, hlavní“ uličkou, kterou lemují obchůdky se suvenýry nebo zlatnictví, ale i jedna galerie místního kovoumělce, který vyrábí sošky z hřebíků, matek a šroubů. Tolik ke starému městu. Nové město má ale také svůj půvab a to i pro Naturistické vyžití a užití si slané vody a sluníčka. Pobřeží je tu členité, zátoka střídá zátoku a ve velké části z nich stojí hotel, apartmány, bungalov nebo kemp. Výhled je prakticky do otevřeného moře, který vám zpestřuje jen pár ostrůvků, výhledu ale nebránících, spíše ho spestřujících. Pláže jsou tu také na střídačku, od jemných oblázků až po skály. Co je ale zajímavé z naturistického hlediska je fakt, že tu jsou dokonce dvě naturistické pláže, což v této oblasti není zrovna k vidění. Jedna z nich je přímo na pevnině u hotelu Marina Lučica a druhá je na ostrůvku Smokvica, kde se lze i ubytovat.

Kdo jste článek dočetl až sem, tomu díky moc za trpělivost a věřím, že Vám možná dodal pár informací nebo zkušeností nebo inspirace a že, přes občasné někdy až příliš kritické názory ohledně Chorvatska, přístupu celníků, cen nebo chování k turistům, žralokům a žraloky sežraným učitelkám mateřských škol, se sem budete, tak jako já rádi vracet a že Vám třeba postupem let přiroste k srdci tak jako mě. Věřte, měl jsem možnost navštívit pracovně mnohem exotičtější země, rád bych se podíval i do Bulharska, nebo Černé Hory. Ale pokud se rodinné dovolené s dvěma dětmi týče, tak jak co do ceny, tak co do prostředí, prozatím Chorvatsko zůstává pro mne na prvním místě.

Click for Split, Chorvatsko Forecast
Na závěr bych, vzhledem k ročnímu období chtěl všem naturistům, naturistkám, naturisťátkům, naháčům, prostě nám všem popřát krásné a teplé jaro tady v čechách a nádherné a úžasné léto kdekoliv u vody nebo po světě, protože právě ta volnost a pohoda, kterou máme možnost využít hlavně v létě je to co je na tomhle světě opravdu důležité a sluníčko je zdrojem nejen zdraví a energie, ale hlavně pohody a dobré nálady. Mějte se všichni moc prima.

View Croatia Middle Dalmatia in a larger map

Článek mírně redakčně upravil ROLAND.

Naturista KlubNaturista Klub
Přispěvatelé: Líbil se Vám tento článek? Máte pěkné naturistické zážitky z Vaší dovolené, cestování, návštěvy bazénu, aquaparku, wellnessu? Podělte se o zážitky s ostatními čtenáři. Za článek většího informačního rozsahu Vám nabízíme volnou vstupenku na libovolnou akci Naturisty cz.
Svoje texty, fotografie, videa posílejte na EMAIL. [Pošta] Potěšíte sebe i ostatní naturisty.

Pokud byste chtěli podpořit Naturistu cz. jakoukoli částkou, tak můžete bez poplatku systémem PAY SEC na naše jméno: naturista, číslo: 3891789.
Předem Vám děkujeme.

Inzerenti a zájemci: Chtěli byste zde prezentovat svůj obchod, nabídku, služby nebo Vaše činnosti? EMAIL. [Pošta]
Využijte prosím naši širokou nabídku Vaší prezentace na internetu i na reálných a oblíbených akcích NATURISTA.CZ.

Hezký seriál o Chorvatsku.

Vložil Linka, 29. Březen 2012 - 12:09
Obrázek uživatele Linka

Moc hezky čtivé a našla jsem plno informací kolem Chorvatska, které jsem něvěděla. Na té lodi to bylo opravdu zajímavé a jistě to někdy vyzkouším, ale určitě ne jako kapitánka. Je vidět, že máte Chorvatsko rád a rád o něm píšete. Kéž by takto každý zde popsal svou dovolenou, nebo dovolené, aby se lidé dověděli něco nového. Tyhle články pomáhají při rozhodování, člověk alespoň ví, kam jede a jaké to tam je. Pak nebývá zklamán, ale nadšen. Díky za to, že nám umožnujete se rozkoukat v článku a pak se rozhodovat, kam na dovču. Jen tak dál. [Spiklenec]

Popis této části Dalmácie je

Vložil natur, 29. Březen 2012 - 15:12
Obrázek uživatele natur

Popis této části Dalmácie je vsutku perfektní, jen malé doplňky. Ty krásné, velké jachty do Trogiru nepřiplouvají otevíracím mostem, ale ve směru od západu, tj. od loděnic na Čiovu a pevnosti na straně Trogiru. Stejně tak tam připlouvají i lodě s turisty, je to i častá zastávka pro naše jachty Silva a Vjeko. Trogir má totiž ještě jednou dobrou vlastnost – leží pouhých 10 minut autobusem MHD od letiště Split. Také, pokud zde kotvíte, zejména v sobotu, můžete pozorovat nad svými hlavami přímo přehlídku strojů leteckých společností. Nejbližší rekreační zona je cca 3 km vzdálený hotelový komplex Medena. Pokud jde o Primošten – nádherné místo, pokud by jste hledali hotel Marina Lučica, pak ho najdete za přístavem pro větší lodě, tedy směrem na Split. Obávám se ale, že stále bude ještě v rozvalinách – za války a po válce byl ubytovnou běženců, pak vybydlenou budovou, pak ruinami. A to byl nejkrásnější FKK-hotel v Jugoslávii, s nádhernou zahradou a výhledem na starý Primošten. Prý v celé této zátoce má vyrůst hotelový koplex, obávám se, že už bez naturistů. ing.Hájek

Hezké cestopisy.

Vložil mikina (bez ověření), 29. Březen 2012 - 18:25

Vaše popisy přímo lákají k návštěvám uvedených měst potažmo i celé Dalmácie. Díky vám nasměrujeme nějakou dovolenou uvedeným směrem. Vaše pojednání o lodích je asi jedna z nejlepších reportáží tady. Je to hlavně proto, že to málokdo z nás prožil. My jsme byli jen na Istrii, Kvartneru a v jižní Dalmácii, takže Váš popis Chorvatska je pro nás nový. Proto nás láká uvedená městečka navštívit a určitě to uděláme. FKK na lodi musí být pěkné a asi se to nedá s níčím srovnat, nejen pro FKK ale vůbec pro zážitky na moři, i když by to mělo být podle pobřeží.

díky moc

Vložil sailor, 29. Březen 2012 - 21:55
Obrázek uživatele sailor

Díky moc všem čtyřem. Lince a Mikině za to, že se dokázaly evidentně prokousat všemi třemi pojednáními o Chorvatsku v mém podání tady na Naturista cz. Naturovi za jeho ohodnocení posledního článku, toho si, vzhledem k jeho zkušenostem v CK Natur opravdu vážím a v neposlední řadě i Rolandovi za jeho doplnění článků o videa a jejich grafickou úpravu. Je pravda, že mám Chorvatsko opravdu rád a je pravda, že pokud píšu o něčem k čemu mám co říci a znám to osobně, rád se rozepíšu, někdy možná příliš dlouze. Pokud jsou mé zkušenosti někomu vodítkem nebo inspirací, jsem tomu rád dvojnásob a možná se někde potkáme. Už se mi to také stalo, že jsem se při večerní procházce Biogradem potkal se stálým zákazníkem. Opravdu moc díky za velmi kladnou odezvu na třetí a zatím poslední z mých vzpomínek na Jadran. Přeju všem krásné jaro a teplé a nahaté léto v přírodě, u vody, u moře, na horách, ve světě, kdekoliv. Díky. [Úsměv]

Zbytečná skromnost.

Vložil Roland Jitka, 30. Březen 2012 - 10:52

Martinovo články rád čtu a pak je radost tyto texty, trošku graficky upravit. Důležité na článku jsou texty a ty jsou rozepsané velmi dobře. Při dobrém textu již pramálo záleží na tom, jestli někdo dal nějaké video doprava nebo do leva. Články nabyté informacemi jsou to, co zde lidé hledají. To Martinovi články splňují na 150 procent. Proto za čtenáře patří největší dík jemu. Jsem i rád, že se u článků neopakují stále stejné nicky autorů, ale, že se přidávají další lidé, kteří jsou ochotni napsat první písmenko své dovolené a podělit se o informace s ostatními. To jsou lidé, kteří si zaslouží velké díky, ať to již už udělali, nebo se to chystají udělat. Čas jsou peníze a tito lidé jsou ochotni věnovat svůj čas ostatním pro radost. Jsou příkladem pro druhé. [Úsměv]

Ráda čtu o Chorvatsku

Vložil bledule (bez ověření), 1. Duben 2012 - 12:26

Chorvatsko je moje srdeční záležitost, hlavně Střední Dalmacie, nyní tam jezdím každoročně až v září někam poblíže Makarské na rehabilitační cvičení (Baško Polje, Podgora, Igrane). Já už málem zapomněla, kde všude jsem za ta léta byla, já táhla rodinu k moři, zařizovala zájezdy či kontakty. Najednou nevím, kam zařadit některé fotky, které byly vytahané z alba, je to Trogir nebo Šibenik? Mne tyto cestopisy moc baví, hlavně Chorvatsko a Bulharsko, protože mi připomínají krásně časy dovolené nebo prázdnin. Díky za tyto cestopisy s fotkama a prožitkama, do kterých se vžívám a nebo ráda vzpomínám. Taky mám zážitek z paniky 11. 9. 2001, když se lidi báli létat ledatadlem a dcerunka s kamarádkou si v Orebiči prostřednictvím CK vyměnily s někým autobusový zájezd za letecký, prodloužily si pobyt a já několik dní netušila, co se s ní děje, protože mobilní telefon tenkrát ještě neměla.

Trochu v Chorvatsku dolů.

Vložil Linka, 3. Duben 2012 - 10:41
Obrázek uživatele Linka

Bude i článek o Jižní dalmácii? Já ji mám ráda, jen mé zkušenosti a znalosti nevydají na celý článek. Třeba se k někomu přidám, třeba komentáři a nějakým fotem. Podle článků to vypadá že existuje jen Istrie, Kvartner a dalmácie, kde vše končí kolem Splitu. To je jen větší polovina Chorvatska, ale Chorvatsko pokračuje a její nejhezčí část, dle mého názoru zůstává nepopsána. Kdyby měl někdo zájem zmapovat i dolejšek Chorvatska, můžeme článek napsat společně. Bylo by dobré, aby lidé věděli že existuje také Dubrovník a jeho šíroké okolí s názvem Dubrovnická Riviera, že existuje blizko hranic bosenské město Mostar, poloostrov Pelješac a podobná místa, které stojí za to naturisticky navštívit a společně zmapovat.

jižní dalmácie

Vložil sailor, 3. Duben 2012 - 23:23
Obrázek uživatele sailor

Jižní Dalmácie je kraj, kam se prozatím jen chystám. Bohužel jsem zatím neměl tu možnost dojet až na jih pod Split i když mne moc láká Hvar, Korčula, Omiš, Pelješac, Mostar nebo Dubrovník. Snad se mi někdy zadaří popusti uzdu rodinným výdajům a poznat, nejlépe na delší dovolené i tuto část pro mne tak srdeční záležitosti, jako je Chorvatsko. Mám spoustu zprostředkovaných informací které se váží ke konkrétním místům, ale rád bych si přečetl nějaký článek o jižním Chorvatsku i včetně naturistického náhledu, který ale doplní konkrétní praktické informace pro běžného turistu na dovolené s dětmi. [Spiklenec]

Pár fotek Dubrovnické riviery

Vložil Roland Jitka, 5. Duben 2012 - 20:05

Pár fotek Dubrovnické riviery a večerního Dubrovníku. Jižní Dalmácii máme moc rádi a pokud Chorvatsko, tak právě sem jedeme nejraději. [Úsměv]

Od Makarské dolů

Vložil zurek (bez ověření), 5. Duben 2012 - 21:01

Jedny nezapomenutelné prázdniny v jižní Dalmácii, dnes už pro pamětníky… Tenkrát tam bylo ale podstatně víc naháčů, dneska je to samý textilák.

Přidávám pár fotek

Vložil natur, 8. Duben 2012 - 22:17
Obrázek uživatele natur

Přidávám pár fotek z Dubrovníka – večerního i za plného slunce, delty řeky Neretvy a Mostaru, stovky dalších fotek z této oblasti Jadranu naleznete na www.plavby-jadran.cz – Fotogalerie (Ploče, Korčula, NP Mljet, Lopud, Dubrovník) a příslušný videoklip z naší Videotéky na www.plavbypojadranu.eu/videoteka/?v=39. A těch videoklipů je tam již několik, jak z Chorvatska, tak z Černé Hory.

Pokud jde o naturistickou rekreaci od Ploče na jih. Naturistické možnosti je možno nalézt na poloostrově Pelješac, na ostrově Korčula u městečka Lumbarda, na ostrůvcích mezi Pelješacem a Korčulou. Krásná písečná pláž (část FKK) je na ostrově Lopud v zátoce Šunj, před válkou byl v letovisku Slano dokonce naturistický hotel (dnes samozřejmě textil), na ostrově Mljet v národním parku je jedna z plážiček na jezerech vyhrazena naturistům. Pokud jde o pevninské pobřeží, pak jeho část okolo Neumu patří Bosně a Hercegovině a skalnaté pobřeží až k Dubrovníku (kromě Slana) se na rekreaci moc nehodí. Oblast mezi Dubrovníkem a Cavtatem je „nabita“ rekreačními středisky a objekty a pro naturisty tudíž nepoužitelná (i když pamatuji v Cavtatu n-pláž, ale to bylo v roce 1982). A pak už následuje letiště, Molunat a hranice s Černou Horou. Já osobně bych volil Lumbardu na o.Korčula (pokud se chcete podívat i okolo) nebo na Lopudu (pokud chcete pouze relaxovat na pláži). Pokud se věnujete radovánkám v závěsu za padákem nebo windsurfingu, pak je nejvhodnější Pelješac, v Pelješackém kanále „fouká“ prakticky stále, je zde však nutno počítat s velkým provozem lodí, člunů, jachet i trajektů.

ing. Hájek

DubrovníkDubrovníkDubrovnikDubrovnikDubrovníkDubrovníkDubrovníkDubrovník delta řeky Neretvydelta řeky NeretvyMostarMostar MostarMostar SlanoSlano

FKK v NP Mljet?

Vložil M.Dr., 6. Duben 2012 - 23:20
Kde na jezerech v NP Mljet je FKK pláž? My jsme tam loni viděli jen zákaz FKK (i když chorvatský nápis už někdo „upravil“):NO FKK v NP MljetNO FKK v NP Mljet

Omlouvám se, moje informace

Vložil natur, 8. Duben 2012 - 22:22
Obrázek uživatele natur

Omlouvám se, moje informace byla stará pár roků – z Pomeny se šlo k jezerům a po příchodu k nim pak vpravo, u malého jezera se tehdy dalo koupat bez plavek. I ta tabule vypadá velmi zachovale, takže tam určitě dlouho není. To jen dokazuje můj názor, jak rychle se mění v Chorvatsku oficiální i neoficiální vztah k naturismu a jak těžko se specifikují možnosti n-koupání na Jadranu. A po těch více jak čtyřiceti letech strávených na Jadranu bohužel počítám spíše jen naturistické ztráty – válkou ztraceny hotely Alan ve Starigradu (u Paklenice), Marina Lučica v Primoštenu, areál u Zadaru, hotel Ruskamen u Omiše, hotel ve Slanu. pak přišla privatizace – ztratili jsme Monsenu na Istrii a hotel Miran v Pirovacu. Mnohé n-pláže obestavěny hotely a penziony, takže opět ztráta. A faktem je, že „stav“ n-pláže na Mljetu už příliš nekontroluji, ať už připlujeme se Silvou či Vjekem do Pomeny nebo do Polače, tak koupání z jachty bez plavek si vždy v nějaké zátoce zabezpečíme. ing. Hájek

Ano, tu ceduli jsem loni

Vložil M.Dr., 7. Duben 2012 - 22:40
Ano, tu ceduli jsem loni vyfotil u malého jezera.Malo jezeroMalo jezero