Dopravní nehody. Stále mnoho lidí neví jak řešit nastálou dopravní nehodu, jak u nás tak v zahraničí. Pokusím se tedy na mnohé odpovědět a pokud odpověď nenajdete ptejte se v diskusi. Co udělat, když nehoda nastane: Zabezpečit místo nehody a případně pomoci a zavolat pomoc zraněným, to Vám ale ukládá povinnost vyplývající ze zákona.
Jak postupovat z pojišťovacího hlediska: V prvé řadě určit viníka, jsem to já, nebo naše vozidlo, nebo vozidlo, vozidla jiná. Toto je nejdůležitější bod celého problému. Pokud nedojde k dohodě, nebo se jedná o spornou situaci, dvojí výklad předpisů účastníku a nebo nespolupráci ostatních účastníků, vždy volejte policii. (V tomto případě nemožnosti dohody, nedohody a obdobných problémů, třeba ujetí od nehody, nebo zjevné opilosti účastníka atd. neplatí ustanovení, kdy policie přijet nemusí.) Druhým krokem je odhad výše škody. Zde se často chybuje s odkazem, že nejsem automechanik, abych to odhadl, odhadla škodu. Stačí si pamatovat slovíčko prokazatelně. Pokud je nehoda prokazatelně nad sto tisíc volejte policii vždy! Dobrým vodítkem je, pokud se srazí dvě nová auta, je škoda nad sto tisíc prakticky vždy, pokud se srazí favorit a trabant nebude uvedená škoda nikdy. Pokud na Vaši oprávněnou žádost z výše uvedených důvodů policie nemůže, nebo nechce přijet, uveďte to do nehodového formuláře se zaznamenáním času, kdy jste o pomoc policie žádali. Evropský nehodový formulář: Vždy vozte v autě v několika kopiích. Ne každý musí být tak zodpovědný jako vy a formulář vůbec nemá, nebo ho nemůže najít. Vypsání formuláře je vlastně dohodou obou nebo všech účastníku o viníkovi, popisu nehody a okolností. Věnujte formuláři dostatečnou pozornost a přečtěte si informace v něm uvedené už třeba doma, před nehodou. Evropský nehodový formulář funguje i jako překladač, pokud se srazí dva zahraniční účastníci. Tam, kde má cizinec jméno a přijmení , tam vy ho máte taky, tam kde jsou udaje o autě, tak vy je máte také. Takže si nemusíte až tolik jazykově rozumnět. V těchto případech je dobré napsat do poznámky, že jste nenašli společný jazyk ke komunikaci. Nezapomínejte na podpisy obou účastníků. Když nedojde k podepsání obou, z jakéhokoliv důvodu, znamená to že nedošlo k dohodě a volá se policie, i kdyby se jednalo o nehodu malou. Výše uvedené přestává absolutně platit v několika případech a policii musíte volat okamžitě. Když dojde ke zranění (třeba drobnému kohokoliv z účastníků). Poškodíte majetek jiné osobě než jsou účastníci nehody, (svodidla, sloup, ploty apod.) Vše co jsem popsal funguje stejně jak u nás tak v zahraničí.
Jak nehodu nahlásit pojištovně a jak jako poškozený získám peníze na případnou náhradu škody? Toto je úskalí , kdy zmatek do tohoto úkonu vnášejí jak neinformovaní účastníci nehody, tak i pojištovny různými nesmyslnými reklamními prohlášeními o tom, jak vše vyřídí a zajistí.
Jak by to mělo být správně. Viník nahlásí své pojištovně, že škodu zavinil i s podrobnostmi a na email podatelny zasílá veškeré formuláře s napsaným přiděleným číslem pojistné události, třeba i průběžně. Jeho povinností ze zákona je nahlásit škodu, kterou udělal do sedmi dnů, pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, např. že je po nehodě hospitalizován.
Poškozený musí vždy udělat totéž na pojištovně viníka. Buď získá od viníka číslo pojistné události, nebo nahlašuje značku auta, jméno viníka, nebo číslo pojistné smlouvy a systém pojištovny jeho žádost přidělí na základě informací k již zaregistrované škodě.
Likvidace škody: Vždy musí být fotodokumenatce, buď pořízené likvidátorem pojištovny nebo policií popřípadně oboje. Bez fotodokumentace nelze opravovat. Někdy smluvní servisy pojištoven, fungují i jako likvidátoři a pořídí fotodokumentaci sami, což ale poškozený musí mít nejdříve s pojištovnou domluveno.
Škody, které nevzniknou jen účastí vozidel: Cyklisté, člověk s dvoukolákem, jezci na zvířatech a podobně. Zde se plní z pojistky odpovědnosti, kterou máte možná součástí pojistky domácnosti, nebo jako dražší samostatnou. Postup je prakticky stejný. Získáte číslo pojistky, viník musí nahlásit do sedmi dnů své pojištovně a vy dohlašujete nárok na pojisstné plnění. Pokud např. cyklista pojistku nemá, lze se domluvit na přímém zaplacení z ruky do ruky, nebo použít vaše havarijní pojištění (je tam spoluúčast!), pojištovna ovšem Vaše nároky se škodou vyřídí, ale veškeré Vám vyplacené náklady zasílá jako fakturu viníkovi, tudíž cyklistovi. Zde opět funguje nehodový formulář, pokud se nedohodnete s cyklistou, jezdcem na zvířeti apod. nastupuje policie. Podobné pojištění funguje i u příkladů, spadla mi na auto sousedova větev ze stromu, rampouch, sníh a podobně. Toje zase odpovědnost z držby nemovitosti, za škody, které nemovitost a pozemek způsobí.
Nehody bez viníka. Dojdete na parkoviště a auto nabourané? Nahlásit policii a nárokovat pouze z Vašeho havarijního pojištění. zde varuji před možnou myšlenkou na pojištovací podvod, vymýšlením různých situací, jako že vás vlastně naboural kamarád a podobně. Smiřte se s tím, nemám havarijku nedostanu nic.
Nehody díky chybě nějaké instituce: Problematická záležitost a složité dokazování třeba majiteli silnice , nebo vodařům, že chybí poklop od kanálu nebo značení někam kde už silnice není, nebo výkop, který není označen. Nejlepší je mít havarijní pojištění a pojištovna si svůj nárok již snadněji vymůže na případném viníkovi, pokud ho policie nebo soud stanoví.
Nehody s lesní zvěří: Vždy pojištovna plní jen z havarijního pojištění, různá nesmyslná připojištění do povinného ručení nemají smysl, protože jsou omezeny jen velmi malými částkami pojistného plnění na uvedený druh nehody. (Skoro nesmyslné pojištění, tahající z lidí peníze.) Pojištění čelního skla: Výborná záležitost vesměs bez spoluúčasti, kdy nemusíte s prasklým sklem dohánět na dálnici nějaký vůz, nebo vymýšlet se sousedem pojišťovací podvod, jako že to udělal on. (Stojí na běžné auto kolem 600Kč za rok, má to cenu jinak riskovat?)
Před cestou do zahraničí určitě zkontrolujte! Platnost Vašeho povinného ručení v zahraničí. Honba pojištováků za provizemi a zároveň nabídnutí lepší ceny se právě opírá nejčastěji, že z povinného ručení se vyjme zahraničí, nebo je u zahraniční nehody spolúčast, kterou vy jako viník musíte uhradit poškozenému, v určitých případech i celou částku.
Vaše havarijní pojištění zkontrolujte také. Jak v případě zahraničí, tak i v případě vypsaných řidičů, kdo smí s autem jezdit. Časté jsou nehody, kdy se vyměňujete během jízdy se sousedem při cestě do Chorvatska, ale on uveden jako řidič ve Vaší pojistce není.
Při policejních protolech psaných v zahraničí kolem dopravní nehody se nebojte připsat k Vašemu podpisu, že uvedené řeči nerozumíte a mnoho pasáží v textu neumíte rozluštit, nebo v horším případě, že textu nerozumíte vůbec. Předejdete problému později, kdy jste podepsali nějaký průběh nehody v cizí řeči i když podle Vás se tak nehoda vůbec nestala.
Všechna zde uvedená pojištění fungují stejně u nás, jako i v zahraničí. Pokud budete nárokovat škodu z pojištění u zahraničního řidiče v zahraničí, napiště si jméno jeho pojištovny v daném státě, a pak v ČR se informujte kdekoliv v pojištovně, jaká pojištovna v ČR uvedenou pojištovnu zastupuje.
Tahle propojištěnost musí fungovat ve všech zemích zelenokaretního systému. O ,,Zelených kartách“ a problematice kolem nich a na co si dát pozor zase napíši článek příště.
Přeji Vám, aby jste nic z výše uvedených informací nemuseli potřebovat.
|