| ||||
Pro motoristy se pokusím o podrobnější popis cesty Praha – Řecko Chalkidiki, poloostrov Sithonia.
Zvětšit mapu cesty autem Kurz měny Euro, Slovensko a Řecko. Kurz měny Maďarsko. Kurz měny Srbsko. Kurz měny Makedonie. Všude bez problémů zaplatíte eurem a nikde nevyžadují místní měnu. V neunijních státech, Srbsko a Makedonie není tolik bankomatů jak jsme zvyklí od nás. Na každé čerpací stanici zaplatíte kartou. V Makedonii je velmi levno a vyplatí se zde nakupovat téměř cokoliv.
Několik praktických rad pro cestu autem. Nespoléhejte příliš na navigaci, mnohé „chytré krabičky“ si myslí, že Evropa končí v Maďarsku a začíná zase až v Řecku. Jízdy ve více autech plánujte pouze pokud jste zhruba stejní řidiči, věkem, zkušenostmi a jízdním naturelem. Raději na poprvé jeďtě sami a nepřizpůsobujte se ostatním. Nemyslete si, že když jste zvládli 900Km Chorvatsko, tak že zvládnete levou zadní i dvakrát větší vzdálenost. Plánujte hlavně kvalitní odpočinek!! Nejezděte na doraz, co se týče vlastní únavy, ani s pohonnými hmotami v nádrži. Nebojte se cestu rozdělit klidně napůl. Ideální naturistická možnost je FKK kemp Sziksósfűrdő nedaleko Szegedu. Nepokoušejte se přizpůsobovat rychlosti místních (neznáte dokonale cestu a jste již na trase možná více než dvacetkrát déle než oni). Nesnažte se únavu přebít adrenalinem předjíždění, ani podpůrnými prostředky.
Neriskujte ani za volantem a také nedoporučuji riskovat zdraví osob. Doma se připravte na možné problémy. (Nouzová telefonní čísla, pojištění, dokumenty, léky, finanční prostředky a připrava vozidla.) Je dobré v plánování automaticky počítat se zdržením, protože skoro vždy přijde. Nedávejte si nesmyslné cíle a časy i třeba během cesty myšlenkami, já to stihnu za…, dojedu tam v tolik …, teď hodně šlápnu na plyn a ztrátu snadno dohoním. Jeďte jen tak, aby jste co nejvíce šetřili auto a sebe. když máte chuť nejvíce pospíchat, zastavte na pumpě a dejte si kafe. SLOVENSKO: Nezapoměnte na starém hraničním přechodu zakoupit dálniční známku, obvykle hned při výjezdu z hraničního přechodu následuje policejní kontrola. Slovenská dálnice je o poznání civilizovanější rovnější a příjemnější, navíc třeba noční Bratislava je pohled, který nevidíte každý den. Jedete přes velký most na řece Dunaj a určitou část Bratislavy projíždíte moderním tunelem. Průjezd Bratislavou, ač dálnicí není zpoplatněn. Za Bratislavou je již označen placený úsek. Dálnice vede Bratislavou (omezena rychlost na 90km/h a v tunelu na 70km/h), až na hraniční přechod Rajka. Patnáct km od Bratislavy vjedete do Maďarska. (Zde nejvíce slovenští policisté měří rychlost a kontrolují dálniční známky, ve dne v noci.) Slovenskem projedete asi za hodinu půl. Bezpečnost je na všech odpočívadlech velmi dobrá. Na čerpacích stanicích v Bratislavě funguje WIFI internet. Zobrazit místo FKK Slovensko na větší mapě MAĎARSKO: Čeká Vás přihlášení do dálničního systému, hned po přejezdu hranic (matrica). Kdyby jste náhodou projeli hranicí a zapomněli zakoupit přihlášku na dalnici, nevadí. M15 je ještě bez poplatku pro osobní automobily až k čerpací stanici v Mossonu. Nejhezčí dálnice v Evropě, rovná a upravená. V klidu dojedete do Budapešti, staví se okruhy Budapešti značené jako M0, ale stavba nemá žádný vliv na plynulost dopravy (omezení rychlosti na 90–100km/h). Zde jsem nikdy neviděl policejní kontrolu. (Budapešť je moc krásná v noci.) Pokračujete směrem na Szeged, dálnice M5. Dálnice je rovná, hrozí mikrospánek, stopadesát km v autě a neděláte nic. Odpočívadla v Maďarsku jsou vždy čistá, bezpečná a upravená. (Domluvíte se jen německy a anglicky. Maďarům mluvícím jejich jazykem bohužel nerozumíte ani slovo.) Asi deset km za Szegedem je hranice EU Roszke – Horgoš. (HU-SRB) (Čtyřhodinnové fronty o víkendech). Pokud jedete o víkendu, raději odbočte na Tompa – Subotica (Najedete si asi hodinu a čekání tak půl hodiny.) Pokud směrem do Budapešti budete potkávat více tureckých aut (německé a rakouské RZ), tak osvědčená nejlepší trasa je odbočit v Budapešti směrem Bája – Mohács po krásné nové dálnici M6 směřující na Chorvatsko a do Srbska vjet přes hraniční přechod Bački Breg – Sombor. (Průjezd obou hraničních přechodů asi dvě minuty.) Pokud pojedete přes Mohács je třeba se podívat na hodinky. V každou celou hodinu jede převoz přes řeku směrem k Srbsku, a každou celou půl hodinu zpět. Poslední pluje v sedm hodin večer a pokud ho nestihnete pluje až v sedm hodin ráno. Při volbě této trasy je potřeba s výše uvedeným počítat. Pokud jedete v době kdy převoz nejede odbočte z dálnice na město Bája asi 30km před Mohács. Na dálnicích v Maďarsku netankujte pokud možno vůbec, pohonné hmoty jsou zde velmi drahé i když platíte kartou. Pokud hradíte u čerpací stanice eury, obsluhy mají hodně nevýhodný kurz Euro – Forint. Při cestě zpět domů se připravte na dost důkladné celní prohlídky aut a jistou aroganci maďarských celníků hlavně na přechodu Horgoš – Roszke. Maďarskem projedete za necelé čtyři hodiny. Bezpečnost je absolutní, na všech čerpacích stanicích při dálnici funguje WIFI internet. Policie (Rendoszek) se věnuje spíše nákladním automobilům. Zobrazit místo FKK Hungary na větší mapě SRBSKO: Ať vjedete do Srbska jakkoliv, vždy směřujete na Novi Sad (mýto). Srbům jazykově porozumíte. Pozor na dva druhy nafty, tankujte tu dražší. (Evrodizel). v Srbsku bych chtěl upozornit na dopravní značky omezující rychlost. Chaotičnost značení omezení rychlosti je zde dotažena k dokonalosti a po dlouhé úseky nebudete vědět kolik vlastně jet smíte. (Není vyjímkou značka omezující na 100 a dvacet metrů za ní omezení na 20 a hned vedle ní někdy i na tom samém sloupku 60 a vedle ní leží na silnici značka omezení na 40). Policie má vcelku snadnou práci vybrat pokutu vlastně za jakoukoliv rychlost. Řesím to obvykle jízdou v koloně a udržuji její rychlost, ať je jakákoliv a nebo v noci se zavěsím za velmi rychle jezdící srbské nákladní automobily.
Pokud použijete ještě nedostavěný okruh Bělehradu počítejte trochu se zdržením a mnoha kilometry navíc. (Jedná se údajně o největší dopravní stavbu v Evropě.) Protože se okruh stále staví a ukazatele před Bělehradem z dálnice už ukazují jen na okruh, může se vám stát že na něj najedete úplně automaticky hlavně když jedete poprvé. Rozestavěný okruh obsahuje krásné silnice, rozestavěné tunely, omezení rychlosti a někde hodně úzké silnice procházející městem. „Okruh“ není ani moc dobře značen, tak jediná rada je, držet se směru, kam jede nejvíce vozidel. Pokud zabloudíte vzhledem k chaotickému značení, máte docela problém a asi jediné řešení je požádat a zaplatit taxikáři, aby vás z města na dálnici vyvedl. Z Bělehradu pokračujete po dobré dálnici do Niš. (Je zde hodně odpočívadel a čerpacích stanic, ale v sezóně jsou ve dne v noci narvány Turky a kamiony.) (Mýto zde neplatíte okamžitě, berete si na mýtnici jen lístek a platíte až v Niši.) Za mýtnicí u města Niš pokračujete rovně směr Thessaloniki (dobře označeno), (do prava je to do Bulharska na Kalotinu a Sofii).
MAKEDONIE: Na hranicích si trochu počkáte, ale nebývá to tak hrozné jako na HU – SRB. Naberete směr hlavní město Skopje, Veleš, Gevgelia. Celou Makedonií vede dálnice a je velmi pěkně zasazena do krásné přirody. Cesta je kopcovatá, ale velmi rychlá, bez záludností. Potěší vás cena pohonných hmot (benzín i nafta cca jedno euro deset centů). Hlídky policie se občas objeví, ale jejich technika a vozový park působí spíše k smíchu, než aby vzbuzovala respekt z policejních orgánů. Stejně laxní je i jejich přistup, kdy zahraniční vozidla prakticky nestaví i při větším překročení rychlosti. Myslím, že žádný z policistů neumí světový jazyk. Makedonie je velmi krásná země, stále se kocháte přírodou a po dálnici v klidu dojedete až skoro na řecké hranice. Čerpací stanice jsou dost daleko od sebe a míst k odpočinku (i když na dálnici) v kopcovatém terénu mnoho není. Na dálnici nejsou žádné hlásky"telefony pro případ nouze." Je třeba toto vzít při plánování cesty v úvahu. Makedonií je lepší jezdit přes den. Nenechávejte tankování na poslední čerpací stanici v Makedonii, může se stát, že budou vyprodány pohonné hmoty (jako se to stalo nám) vzhledem k jejich vysokým cenám v Řecku. (Mýto za celou Makedonii je 3 euro.) Makedonii projedete zhruba za dvě hodiny. Makedoncům pokud mluví hodně pomalu, tak porozumíte skoro vše. Bezpečnost na odpočivadlech je dobrá, WIFI internet je zde scifi. ŘECKO: Na hranicích jsou oddělené vjezdy do republiky pro EU a ostatní. Jako obyvatelé EU prakticky nečekáte. Co se týče cesty zpět směr Makedonie, bych nedoporučoval návraty na víkend, protože hlavně na makedonské straně si opravdu počkáte pokud nejste drzý řidič a nepředjíždíte v hraničních kolonách. Zde mají výhodu velká terénní auta jejichž střet s malým osobákem na nich není vidět, ale osobní auto se kolizi raději vyhne a jeho řidič ustoupí. Pokud nechcete být předjížděni musíte poctivě popojíždět a nenechat ani půl metru mezery mezi autem za kterým stojíte. Jak tam nějaké auto nacpe nárazník, máte většinou smůlu, nebo dojde k nehodě. Podobně problematické je to i na hranicích MK – SRB při cestě zpět. Dálnice od hranic pokračuje z kopce dolů, až do města Thessaloniki. Město má svůj okruh kolem města dálničního typu a je dobře značen. (Do města vůbec nemusíte.) WIFI internet funguje jen na velkých čerpacích stanicích kolem města Thessaloniki. Okruh města je docela plný, hlavně směrem na Chalkidiki. Držte se ukazatelů Nikiti, Nea Moudania. Směrem k poloostrovům Chalkidiki (v Řecku nazývano Halkida) vede dlouhou dobu čtyřproudová silnice. Policie se zde vůbec nevyskytuje, ani není proč, protože všechny značky kromě směrových ukazatelů, Řekové poctivě zastříkávají sprejem. Nutno ale podotknout, že celkově v Řecku značkami šetří. (Chtěl bych upozornit na temperament Řeků na silnicích, je třeba dbát raději větší opatrnosti, ale je to o mnoho lepší než třeba v Bulharsku nebo v Rumunsku.) Stačí ze čtyřproudové silnice hlidat doprava odbočku na Nikiti. Silnici lemují krásné palmy. (Začíná jen dvouproudová silnice.) V Nikiti za supermarketem odbočíte doprava a jste na Sithonii. Tady je dobré vědět, kam vlastně chcete na Sithonii jet. Zobrazit místo Řecko – Chalkidiki + Lefkada+Thassos na větší mapě Do leva směr Sarti, Vourvourou, Sikia, Kalamitsi, Kriaritsi. Do prava Neos Marmaras, Toroni, Porto Koufo.
Klidně používejte do svých článků, komentářů, diskusí a odkazů moje popisy cest jednotlivých zemí, bez jakéhokoliv omezení. Texty kopírujete, doplňujte a lze používat i fragmenty textu, mapy, fota a pod. Článek je určen pro potřeby všech cestujících naturistů a bude doufám i vámi při změnách postupně informačně doplňován. Pokud je cíl Vaší cesty jiný, vyhledejte si zde cestu nebo také tady na jiném plánovači. Svoje texty, fotografie, videa posílejte na EMAIL. Potěšíte sebe i ostatní naturisty. Pokud byste chtěli podpořit Naturistu cz. jakoukoli částkou, tak můžete bez poplatku systémem PAY SEC na naše jméno: naturista, číslo: 3891789. Inzerenti a zájemci: Chtěli byste zde prezentovat svůj obchod, nabídku, služby nebo Vaše činnosti? EMAIL. Využijte prosím naši širokou nabídku Vaší prezentace na internetu i na reálných a oblíbených akcích NATURISTA.CZ. | ||||
Přirozená radost ze života
Detailnější popisování cest za nahotou
Zde jsem jako prvotinu vytvořil první cestu autem v tomto případě do Řecka. Chtěl bych od vás slyšet náměty, co je ještě potřeba doplnit pro řidiče a cestující za informace, co změnit, až budu případně dělat další cestu někam jinam. Nebráním se ani kritice, hlavně chci vytvářet něco, co bude sloužit po delší čas pro turisty jedoucí autem nebo na motocyklu do uvedených zemí. Protože takovéto popisy cest nejsou úplně bězné na internetu, tak vlastně nemám žádný mustr jak uvedené články dělat. Informace pro další činnost mohu získat jen od vás.
Popisy cest mohou být i nápadem pro vás, jak něco smysluplného vytvořit pro ostatní naturisty, protože už asi každý někdy jel někam autem.
Možná se také dozvím i to, že tyhle popisy nejsou až tak potřeba a všichni už vše v textu obsažené dávno vědí, nebo nikdo nikam nejezdí a ani to neplánuje. Proto není třeba uvedenou činnost už nijak rozvíjet. Kdo ví???