| ||||
Pro motoristy se pokusím o podrobnější popis cesty Praha – Rumunsko, Vama Veche,na jihu, na hranicích s Bulharskem. Přidávám i naturistické mapy jednotlivých zemí, které zmapovány máme na Naturista.cz.
Zvětšit mapu Kurz měny Euro, Slovensko. Kurz měny Maďarsko. Kurz měny Rumunsko. Všude bez problémů zaplatíte eurem a nikde nevyžadují místní měnu, kromě přejezdu Dunaje ve Fetesti – Černa Voda (11 RON). Neopustíte prostor Evropské unie, tudíž můžete cestovat bez pasu, jen na občanský průkaz. Na každé čerpací stanici zaplatíte kartou bezproblémově. Koupit cokoliv znamená mít všude zhruba stejnou cenu, takže je skoro jedno, co a kde kupujete.
Několik praktických rad pro cestu autem. Nespoléhejte příliš na navigaci, mnohé „chytré krabičky“ si myslí, že Evropa končí v Maďarsku a začíná buhví kde. Jízdy ve více autech plánujte pouze pokud jste zhruba stejní řidiči, věkem, zkušenostmi a jízdním naturelem. Raději na poprvé jeďtě sami a nepřizpůsobujte se ostatním. Nemyslete si, že když jste zvládli 900Km Chorvatsko, tak že zvládnete levou zadní i dvakrát větší vzdálenost. Plánujte hlavně kvalitní odpočinek!! Nejezděte na doraz, co se týče vlastní únavy, ani s pohonnými hmotami v nádrži. Nebojte se cestu rozdělit klidně napůl. Ideální naturistická možnost je FKK kemp Sziksósfűrdő nedaleko Szegedu. Nepokoušejte se přizpůsobovat rychlosti místních (neznáte dokonale cestu a jste již na trase možná více než dvacetkrát déle než oni). Nesnažte se únavu přebít adrenalinem předjíždění, ani podpůrnými prostředky.
Neriskujte ani za volantem a také nedoporučuji riskovat zdraví osob. Doma se připravte na možné problémy. (Nouzová telefonní čísla, pojištění, dokumenty, léky, finanční prostředky a připrava vozidla.) Je dobré v plánování automaticky počítat se zdržením, protože skoro vždy přijde. Nedávejte si nesmyslné cíle a časy i třeba během cesty myšlenkami, já to stihnu za…, dojedu tam v tolik …, teď hodně šlápnu na plyn a ztrátu snadno dohoním. Jeďte jen tak, aby jste co nejvíce šetřili auto a sebe. když máte chuť nejvíce pospíchat, zastavte na pumpě a dejte si kafe. že nejste takový skvělý řidič, jak jste do té chvíle mysleli. SLOVENSKO: Nezapoměnte na starém hraničním přechodu zakoupit dálniční známku, obvykle hned při výjezdu z hraničního přechodu následuje policejní kontrola. Slovenská dálnice je o poznání civilizovanější rovnější a příjemnější, navíc třeba noční Bratislava je pohled, který nevidíte každý den. Jedete přes velký most na řece Dunaj a určitou část Bratislavy projíždíte moderním tunelem. Průjezd Bratislavou, ač dálnicí není zpoplatněn. Za Bratislavou je již označen placený úsek. Dálnice vede Bratislavou (omezena rychlost na 90km/h a v tunelu na 70km/h), až na hraniční přechod Rajka. Patnáct km od Bratislavy vjedete do Maďarska. (Zde nejvíce slovenští policisté měří rychlost a kontrolují dálniční známky, ve dne v noci.) Slovenskem projedete asi za hodinu půl. Bezpečnost je na všech odpočívadlech velmi dobrá. Na čerpacích stanicích v Bratislavě funguje WIFI internet. Zobrazit místo FKK Slovensko na větší mapě MAĎARSKO: Čeká Vás přihlášení do dálničního systému, hned po přejezdu hranic (matrica). Kdyby jste náhodou projeli hranicí a zapomněli zakoupit přihlášku na dalnici, nevadí. M15 je ještě bez poplatku pro osobní automobily až k čerpací stanici v Mossonu. Nejhezčí dálnice v Evropě, rovná a upravená. V klidu dojedete do Budapešti, staví se okruhy Budapešti značené jako M0, ale stavba nemá žádný vliv na plynulost dopravy (omezení rychlosti na 90–100km/h). Zde jsem nikdy neviděl policejní kontrolu. (Budapešť je moc krásná v noci.) Pokračujete směrem na Szeged, Nadlak, dálnice M5, nebo v Budapešti po celém obchvatu na Debrecen dálnice M3 a rumunské město Oradea. Dálnice je rovné, hrozí mikrospánek, dlouhou dobu v autě neděláte nic. Ještě spíše jen pro informaci přidám jednu možnou cestu na rumunské hranice, ale je to už cesta jen z z poloviny dálniční. Směr Szeged a odbočíte v Kecskemét na Bekecsaba. Nutno říci že se uvedená trasa příliš nepoužívá. Odpočívadla v Maďarsku jsou vždy čistá, bezpečná a upravená. (Domluvíte se jen německy a anglicky. Maďarům mluvícím jejich jazykem bohužel nerozumíte ani slovo.) Na dálnicích v Maďarsku netankujte pokud možno vůbec, pohonné hmoty jsou zde velmi drahé i když platíte kartou. Pokud hradíte u čerpací stanice eury, obsluhy mají hodně nevýhodný kurz Euro – Forint. Maďarskem projedete za necelé čtyři hodiny. Bezpečnost je absolutní, na všech čerpacích stanicích při dálnici funguje WIFI internet. Policie (Rendoszek) se věnuje spíše nákladním automobilům. Zobrazit místo FKK Hungary na větší mapě RUMUNSKO: Na kterékoliv hranici s Rumunskem vůbec nečekáte, jak sem již zmínil projedete i na občanský průkaz a mnohdy jen celník mávne rukou z boudy a vy pokračujete dále prakticky bez zastavení. Zastavte pouze u prodejny silničního poplatku v Rumunsku. Poplatek je nutný na kterékoliv silnici, bez ohledu na dálnice a je velmi levný v porovnání s jinými státy. Jestli vjedete do Rumunska směrem na Oradea, pokračujete na Cluj Napoca, Brašov, Ploešti, Bucurešť ...... překonáváte rumunské hory (Transylvánské Alpy) v jejich nejužším místě, ale velmi prudce. Po cestě kromě obchvatu Cluj Napoca nepotkáte silnici dálničního typu a Ploešti na Bukurešť je čtyřprodová silnice. Dálnice uvedená na Google již asi více než rok, ještě není v ostrém provozu (2013) a před ní je značka zákazu vjezdu. Některé silnice mají tři pruhy, prostřední je společný. Po cestě se dost staví, takže počítejte se zdržením. Na uvedené trase je extrémní provoz, protože spojuje dvě nejbohatší města Rumunska Cluj Napoca a Brašov. Trasu bych vůbec nedoporučoval pro karavany. Policie se na trase vůbec nenacházela. Zvětšit mapu cesty autem Oradea – Vama Veche Další cesta vjezdu do Rumunska z maďarské Bekescsáby může kopírovat výše i níže uvedenou cestu, protože je jen na vás. kam se na hranicích vydáte. Buď nahoru na Oradea nebo dolů na Arad na cestu, kterou popisuji níže. Zvětšit mapu do Arad Obě cesty jsou kolem sta km a nepřekonáváte žádné hory. Prakticky absolutní rovina po hezkých okresních silnicích. Cesta tímto území nikoho by se vám mohla líbit. Policie jak maďarská, tak rumunská se v této oblasti nevyskytuje, není ani proč, je zde ooravdu jen malý provoz. Na této „zkratce“ je běžný odpočinek, klidný spánek v autě. Jinde již tolik klidu nikdy nebude. Pokud přejíždíte hranice v Nadlaku dejte si před hranicemi ještě v Maďarsku pozor na omezení rychlostí, které je pod stálou kontrolou policie. Je to hlavně způsobeno tím, že dálnice ze Szegedu nevede až na hranice s Rumunskem a poslední úsek cesty musíte po okresních silnicích. (Zde je ještě málo využívaná možnost odbočit na hraniční přechod Mako, pokud víte, že budete pokračovat na Temešvár.) Hranice jsou časově zanedbatelné a držte se směru Arad. Ono to ani jinam nejde. V Aradu na prvním kruhovém objezdu (do města ani nejedete a je dobře značeno) se dejte raději na Temešvár, je tam nová dálnice a nejeďte na Deva (zde je velký provoz nákladních vozidel a silnice jen okresní). Dálnice vede jen před Temešvár a zde můžete pokračovat na Lugoj, (silnice dost uzká a kopcovatá, ale prakticky bez náklaďáků) Faget, Deva Sibiu, Ramnicu Valcea, Pitešti. Od Deva je třeba počítat s velkým provozem nákladních automobilů. Při cestě Sibiu – Pitešti překonáváte hory a nákladní auta se špatně předjíždí. Zde si rezervujte raději delší čas na cestu. Zvětšit mapu cesty přes Sibiu
Často používanou cestou z Temešváru je Lugoj, Orsova, Drobeta Turnu Severin, Craiova, Pitešti. Zde uvedená trasa se vyhne rumunským horám a jako jedinou ji lze použít pro cestu s karavanem. Na Orsově je možno se vykoupat ve vodním díle „Železná Vrata“ na Dunaji. Na náročné cestě je to vítaná změna. Podle přehrady jedete hodně dlouho (prakticky ji kopírujete), ale ne všude jsou místa na koupání. Kamionů je zde dost, ale dobře se předjíždí. Zde je také z výše uvedených tras relativně nejmenší dopravní provoz, i když je třeba počítat s tím, že provoz u nás, je přeci jen procházkou rajskou zahradou proti Rumunsku, ať volíte jakoukoliv trasu. V plánování cest je třeba s tímto počítat. Zvětšit mapu Přes Drobeta Turnu Severin Z Pitešti vede perfektní dálnice až do hlavního města Bukurešť. Hlavní město má okruh kolem celé Bukurešti nazvaný Centurina. (Nesplést si to ze slovem centrum jako my.) Pokud na něj nenajedete, je lepší poprosit taxík, aby vás z města vyvedl. Obrovský dopravní mumraj, kde občas běhají i splašení koně, nikdo nedodržuje nic, včetně chodců, značení neexistuje a Rumunům vůbec nerozumíte.
Z Bukurešti směřujetre po perfektní krásné dálnici na přímořské letovisko Constanta. Ve Fetesti – Negro Voda platíte mýto při přejezdu přemostění Dunaje (11 RON, pozor berou jen rumunskou měnu a nejsou zde žádné bankomaty). Zde bych se doporučil zastavit, je zde velké množství mostů. Železniční, pro pěší, pro auta, mosty historické, staré i nové, rozestavěné i hotové. Je to obrovské stavební dílo, jaké už asi nikdy neuvidíte. Od přemostění jedete asi čtyřicet km vesnicemi po okresních silnicích. Značení je zde nulové, tak dobrým orientačním činitelem jsou kolony aut, které jedou určitě k dálnici, která vede na Constantu. Dálnice končí před Constantou a vy pokud do města nejedete držte se vpravo po čtyřproudovce směr Agigea, když jedete na jih. Pokud jedete do Constanty jeďte rovně. Po vjezdu do Constanty se u benzínové pumpy držte na levo, pokud jedete na sever například Mamaia. (Sever.) Zde je zase značení trochu chaotické až tragické, tady je dokonce dálnice, která končí těsně před Mangalií. Problém je ale dálnici najít, není ani na mapě a vede k ní asi pětikilometrová polňačka, bohužel i s odbočkami, které po chvíli končí. Pokud ji opravdu najdete, pojedete po ní sami, pokud nikoliv, tak podle ní vede asi dva km blíže k moři čtyřproudová silnice, která také směřuje do Mangalia. Ať budete na kterékoliv silnici, jeďte směr Costinesti a Mangalia. V Mangalii se držte stále po hlavní silnici, pozor na chodce, kteří chodí po silnici, přecházejí kde chtějí a vůbec si na vozovce dělají co se jim zamane hlavně ve večerních hodinách. Na konci Mangalie až uvidíte supermarket Penny, tak před ním odbočte do prava podle vojenského muzea na velký most, který vidíte před sebou. Nemůžete zabloudit, silnice nikam jinam nevede. Když čtyřproudovka skončí vjíždíte do vesničky 2 Mai. Projedete malou vesnicí s jednou hlavní ulicí a po dvou kilometrech vidíte ceduli Vama Veche, Pokud vesnicí projedete, po jejím skončení narazíte na hranice Rumunsko, Bulharsko. Durankulak. Zobrazit místo FKK Bulgaria + Romania na větší mapě Ještě si dovolím pár praktických informací. Cesty Rumunskem nejsou jednoduché jednoduše proto, že je vše nepředstavitelně daleko a provoz ve dne i v noci bych nazval enormní. V kombinaci s temperamentem rumunských řidičí, kteří stále troubí a blikají, s dodržováním čehokoliv si nikdo hlavu nedělá a malým (žadným) množstvím policie na silnicíh se může našinci zdát neco o Alence v říši divů. Není ale tak hrozné se prostě přizpůsobit. Jeďte tak jak ostatní obec neobec, na policii vás upozorní kilometr dopředu blikání řídičů. Pokud vám kolona ujede, nezoufejte, brzy vás dojede další. Chyby řidičů Rumuni tolerují a podvědomně s nimi počítají. Při jizdě horami se přiliš nekochejte z auta a raději zastavte a prohlídněte si zajímavé. Jedete horami nepředstavitelně dlouho a mnohdy silnice nejsou, to co známe od nás. Hlavně hodně prudké zatáčky a pobíhající psi plus domácí zvířectvo. Zvýšenou pozornost bych věnoval i lesní zvěři, protože lesy vás budou provázet po cestě velmi dlouho. Vůbec nedoporučuji jezdit Rumunsko v noci, nejen proto, že je ve dne krásné. Umožňujte předjíždění, jinak budete předjížděni i tam, kde to nejde. Dávejte sakra pozor na železniční přejezdy, skoro nikde nejsou světla a jsou až šíleně rozbité i na krásných silnicích. O chaosu směrových tabulí jsem se již zmínil výše. Nespoléhejte se příliš na mapy, některé silnice tam ještě nejsou, a ty co tam jsou, zase třeba již neexistují a nebo nikam nevedou, mnohdy i ve chvíli, kdy je na ně ukazatel. Čerpací stanice nejsou tak blízko sebe, jako u nás. Klidně používejte do svých článků, komentářů, diskusí a odkazů moje popisy cest jednotlivých zemí, bez jakéhokoliv omezení. Texty kopírujete, doplňujte a lze používat i fragmenty textu, mapy, fota a pod. Článek je určen pro potřeby všech cestujících naturistů a bude doufám i vámi při změnách postupně informačně doplňován. Líbil se Vám článek? Máte zážitky z Vaší dovolené, návštěvy aquaparku, wellnessu? Podělte se s ostatními čtenáři. Za Vaše zážitky nabízíme volnou vstupenku na akci Naturista.cz. Svoje texty, fotografie, videa posílejte na EMAIL Potěšíte sebe i ostatní naháče. VYUŽÍVEJTE VÝHODY, které jsme pro Vás všechny připravili a vyjednaliPodpořte Naturista cz. jakoukoliv částkou, bez poplatku systémem PAY SEC na naše jméno: naturista, číslo: 3891789. Předem děkujeme. Své příspěvky můžete vkládat i do kasiček, na každé akci Naturista.cz. Zájemci o spolupráci: Chcete zde seznámit ostatní s Vaši činností? EMAIL Využijte nabídku Vaší prezentace na stránkách a oblíbených akcích NATURISTA.CZ. | ||||
Přirozená radost ze života
Nápady a doplnění popisu cest.
Byl bych rád za vaše nápady a podněty, co v popisech cest zrovna Vám chybí. Za případné rady a doplnění předem děkuji. Roland.