| ||||
Pro motoristy se pokusím o podrobnější popis cesty Praha – Bulharsko, Burgas a jižněji. Přidávám i naturistické mapy jednotlivých zemí, které máme zmapovány na Naturista.cz. Cesta do Bulharska autem je bezproblémová, naše česká D1 je nejproblematičtější část cesty. (D1 není třeba popisovat, stačí si pustit kdykoliv zprávy.) Běžně cesta trvá asi 23 – 27 hodin, klidné a pohodové jízdy po dálnicích. Vzdálenost z Prahy je zhruba 1750Km.
Zvětšit mapu cesty autem Praha – Bulharsko. Kurz měny Euro, Slovensko. Kurz měny Maďarsko. Kurz měny Srbsko. Kurz měny Bulharsko. Všude bez problémů zaplatíte eurem a nikde nevyžadují místní měnu. V neunijních státech, Srbsko není tolik bankomatů, jak jsme zvyklí od nás. Na každé čerpací stanici zaplatíte kartou.
Několik praktických rad pro cestu autem. Nespoléhejte příliš na navigaci, mnohé „chytré krabičky“ si myslí, že Evropa končí v Maďarsku a začíná zase až v Bulharsku. Jízdy ve více autech plánujte pouze pokud jste zhruba stejní řidiči, věkem, zkušenostmi a jízdním naturelem. Raději na poprvé jeďtě sami a nepřizpůsobujte se ostatním. Nemyslete si, že když jste zvládli 900Km Chorvatsko, tak že zvládnete levou zadní i více jak dvakrát větší vzdálenost. Plánujte hlavně kvalitní odpočinek!! Nejezděte na doraz, co se týče vlastní únavy, ani s pohonnými hmotami v nádrži. Nebojte se cestu rozdělit klidně napůl. Ideální naturistická možnost je FKK kemp Sziksósfűrdő nedaleko Szegedu. Nepokoušejte se přizpůsobovat rychlosti místních (neznáte dokonale cestu a jste již na trase možná více než dvacetkrát déle než oni). Nesnažte se únavu přebít adrenalinem předjíždění, ani podpůrnými prostředky.
Neriskujte ani za volantem a také nedoporučuji riskovat zdraví osob. Doma se připravte na možné problémy. (Nouzová telefonní čísla, pojištění, dokumenty, léky, finanční prostředky a připrava vozidla.) Je dobré v plánování automaticky počítat se zdržením, protože skoro vždy přijde. Nedávejte si nesmyslné cíle a časy i třeba během cesty myšlenkami, já to stihnu za…, dojedu tam v tolik …, teď hodně šlápnu na plyn a ztrátu snadno dohoním. Jeďte jen tak, aby jste co nejvíce šetřili auto a sebe. když máte chuť nejvíce pospíchat, zastavte na pumpě a dejte si kafe. SLOVENSKO: Nezapoměnte na starém hraničním přechodu zakoupit dálniční známku, obvykle hned při výjezdu z hraničního přechodu následuje policejní kontrola. Slovenská dálnice je o poznání civilizovanější rovnější a příjemnější, navíc třeba noční Bratislava je pohled, který nevidíte každý den. Jedete přes velký most na řece Dunaj a určitou část Bratislavy projíždíte moderním tunelem. Průjezd Bratislavou, ač dálnicí není zpoplatněn. Za Bratislavou je již označen placený úsek. Dálnice vede Bratislavou (omezena rychlost na 90km/h a v tunelu na 70km/h), až na hraniční přechod Rajka. Patnáct km od Bratislavy vjedete do Maďarska. (Zde nejvíce slovenští policisté měří rychlost a kontrolují dálniční známky, ve dne v noci.) Slovenskem projedete asi za hodinu půl. Bezpečnost je na všech odpočívadlech velmi dobrá. Na čerpacích stanicích v Bratislavě funguje WIFI internet. Zobrazit místo FKK Slovensko na větší mapě MAĎARSKO: Čeká Vás přihlášení do dálničního systému, hned po přejezdu hranic (matrica). Kdyby jste náhodou projeli hranicí a zapomněli zakoupit přihlášku na dalnici, nevadí. M15 je ještě bez poplatku pro osobní automobily až k čerpací stanici v Mossonu. Nejhezčí dálnice v Evropě, rovná a upravená. V klidu dojedete do Budapešti, staví se okruhy Budapešti značené jako M0, ale stavba nemá žádný vliv na plynulost dopravy (omezení rychlosti na 90–100km/h). Zde jsem nikdy neviděl policejní kontrolu. (Budapešť je moc krásná v noci.) Pokračujete směrem na Szeged, dálnice M5. Dálnice je rovná, hrozí mikrospánek, stopadesát km v autě a neděláte nic. Odpočívadla v Maďarsku jsou vždy čistá, bezpečná a upravená. (Domluvíte se jen německy a anglicky. Maďarům mluvícím jejich jazykem bohužel nerozumíte ani slovo.) Asi deset km za Szegedem je hranice EU Roszke – Horgoš. (HU-SRB) (Čtyřhodinnové fronty o víkendech). Pokud jedete o víkendu, raději odbočte na Tompa – Subotica (Najedete si asi hodinu a čekání tak půl hodiny.) Pokud směrem do Budapešti budete potkávat více tureckých aut (německé a rakouské RZ), tak osvědčená nejlepší trasa je odbočit v Budapešti směrem Bája – Mohács po krásné nové dálnici M6 směřující na Chorvatsko a do Srbska vjet přes hraniční přechod Bački Breg – Sombor. (Průjezd obou hraničních přechodů asi dvě minuty.) Pokud pojedete přes Mohács je třeba se podívat na hodinky. V každou celou hodinu jede převoz přes řeku směrem k Srbsku, a každou celou půl hodinu zpět. Poslední pluje v sedm hodin večer a pokud ho nestihnete pluje až v sedm hodin ráno. Při volbě této trasy je potřeba s výše uvedeným počítat. Pokud jedete v době kdy převoz nejede odbočte z dálnice na město Bája asi 30km před Mohács. Na dálnicích v Maďarsku netankujte pokud možno vůbec, pohonné hmoty jsou zde velmi drahé i když platíte kartou. Pokud hradíte u čerpací stanice eury, obsluhy mají hodně nevýhodný kurz Euro – Forint. Při cestě zpět domů se připravte na dost důkladné celní prohlídky aut a jistou aroganci maďarských celníků hlavně na přechodu Horgoš – Roszke. Maďarskem projedete za necelé čtyři hodiny. Bezpečnost je absolutní, na všech čerpacích stanicích při dálnici funguje WIFI internet. Policie (Rendoszek) se věnuje spíše nákladním automobilům. Zobrazit místo FKK Hungary na větší mapě Zde bývá často rozhodování řidičů, kudy lépe do Bulharska, přes Rumunsko (to popisuji zde), nebo přes Srbsko, což popisuji níže. Rumunská cesta je přírodně zajimavější a krásnější a srbská trasa je zase skoro celá dálniční a rychlejší. Také záleží kam v Bulharsku jedete? Co je nad Varnou, je lepší rumunská cesta, co je pod Varnou je optimálnější trasa přes Srbsko. Volba je vždy na vás. Pokud jedete jen na občanský průkaz musíte jen přes Rumunsko, protože cestou do Srbska vyjedete z EU. (Dle informací naší ambasády lze cestovat i na občanský průkaz, ale při vyzkoušení na hranicích se Srbskem celník požadoval jen platný cestovní pas.) V Srbsku jsou na hranicích kontrolovány důkladně zelené karty pojištění vozidla. SRBSKO: Ať vjedete do Srbska jakkoliv, vždy směřujete na Novi Sad (mýto). Srbům jazykově porozumíte. Pozor na dva druhy nafty, tankujte tu dražší. (Evrodizel). v Srbsku bych chtěl upozornit na dopravní značky omezující rychlost. Chaotičnost značení omezení rychlosti je zde dotažena k dokonalosti a po dlouhé úseky nebudete vědět kolik vlastně jet smíte. (Není vyjímkou značka omezující na 100 a dvacet metrů za ní omezení na 20 a hned vedle ní někdy i na tom samém sloupku 60 a vedle ní leží na silnici značka omezení na 40). Policie má vcelku snadnou práci vybrat pokutu vlastně za jakoukoliv rychlost. Řesím to obvykle jízdou v koloně a udržuji její rychlost, ať je jakákoliv a nebo v noci se zavěsím za velmi rychle jezdící srbské nákladní automobily. Lze použít i nehotový okruh Bělehradem, na který vás dálnice přímo přivádí. Na okruhu se hodně staví, tak je jeho použití zatím trochu sázkou do loterie. V noci je to ale bez problémů. Nehotové úseky okruhu nejsou vůbec značeny směrovými tabulemi.
Pokud použijete ještě nedostavěný okruh Bělehradu počítejte trochu se zdržením a mnoha kilometry navíc. (Jedná se údajně o největší dopravní stavbu v Evropě.) Protože se okruh stále staví a ukazatele před Bělehradem z dálnice už ukazují jen na okruh, může se vám stát že na něj najedete úplně automaticky hlavně když jedete poprvé. Rozestavěný okruh obsahuje krásné silnice, rozestavěné tunely, omezení rychlosti a někde hodně úzké silnice procházející městem. „Okruh“ není ani moc dobře značen, tak jediná rada je, držet se směru, kam jede nejvíce vozidel. Pokud zabloudíte vzhledem k chaotickému značení, máte docela problém a asi jediné řešení je požádat a zaplatit taxikáři, aby vás z města na dálnici vyvedl. Z Bělehradu pokračujete po dobré dálnici do Niš. (Je zde hodně odpočívadel a čerpacích stanic, ale v sezóně jsou ve dne v noci narvány Turky a kamiony.) (Mýto zde neplatíte okamžitě, berete si na mýtnici jen lístek a platíte až v Niši.) Za mýtnicí u města Niš pokračujete doprava směr Sofia (dobře označeno), (rovně je to do Makedonie a Řecka). BULHARSKO: (Celníci když vidí auta EU, mávají na Vás, předjížděli jsme kolony neunijních vozidel.) Na hranicích koupíte silniční známku (vignetka), která platí na všechny silnice i dálnice. Zapomeňte na naši vyhlášku a vše co jste doposud na silnici dodržovali. (Doporučuji jet podle Bulharů. Pokud je někde policie zjistíte snadno, protijedoucí auta solidárně nablikávají.) Po padesáti km dojedete po čtyřproudové silnici do města Sofia. (Zde máte tři možnosti jak ji projet.) První: Severní okruh, dlouhý (asi 50km) všude policie a hrozné díry. Nelze zde prakticky zabloudit, protože jedete stále za kolonou vozidel směřujících ven z města. Cesta se vám zhruba o hodinu prodlouží a je plná kamionů. Provoz je zde plynulý. Dobré značení směru a několik semaforů. Druhá: Jižní okruh, který prakticky neexistuje, není nijak značen a jedete podle rozumu, ale mnohdy nevíte kam jet. Zde není policie vidět. Je to taková kombinace krásných silnic, staveniště a vesnických silniček. Pětipruhová komunikace se sjede v jeden. Tvoří se zde zácpy. Značení žádné, přehršel semaforů. Zkuste jet prostě tak, kam jede nejvíce aut. Pokud náhodou kdekoliv zabloudíte je lepší si zastavit taxi a ten vás za pár euro ze Sofie vyvede. Jedná se přeci jen o město několikrát větší než Praha a díky stavbě metra prostě některé silnice nikam nevedou. 350 Km dálnice směr Plovdiv – Stará Zagora – Yambol. Dálnice jsou střídavě staré a nové, ale bezpečné. Těsně za Yambolem končíla dálnice (rok 2013), sjedete z dálnice a zase radím zapomenout na naše předpisy a hlídat jen nablikávání protijedoucích aut. Na první kruhovém objezdu v Burgasu, pokud chcete na sever, Sarafovo, Pomorie, Svatý Vlas, Nesebar, Sluneční pobřeží, musíte odbočit vlevo a pak jedete stále po hlavní až ven z města (držte se cedulí letiště). Pak už vedle sebe po levé straně uvidíte solné jezírka a dojedete do Pomorie. Jestli jedete na kruháku doprava (na jih), jedete pak stále rovně (dobře značeno). Jen jednou budete mírně odbočovat vpravo a projedete dva semarory. Najíždíte na most, pak obrovský kruhák a čtyřproudovka stále směr Sozopol, Primorsko, Tsarevo, Varvara, Sinemorec). Do Černomorce a Sozopolu vede čtyřproudová silnice, ze Sozopolu už jen normální silnice. Po asi dvaceti km rezervací Ropotámo, dojedete do Primorska a do dalších destinací. Směr Kiten, Lozenec, Tsarevo, Achtopol, Sinemorec, Rezovo. Do Tsareva (Carevo nebo Mičurin) vede normální silnice, ale pak začne tankodrom na Varvaru, Achtopol, Sinemorec, Rezovo. (Hranice s Tureckem.) (Spousta lidí si myslí, že Bulharsko končí pláží Nestiranka v Tsarevu, ale to je omyl.) . 9300Kč (benzín). Cesta je bezpečná. Bulhaři sice nedodržují v dopravě nic, ale dohánějí to neskutečnou ohleduplností k chybám druhých. Zobrazit místo FKK Bulgaria + Romania na větší mapě Klidně používejte do svých článků, komentářů, diskusí a odkazů moje popisy cest jednotlivých zemí, bez jakéhokoliv omezení. Texty kopírujete, doplňujte a lze používat i fragmenty textu, mapy, fota a pod. Článek je určen pro potřeby všech cestujících naturistů a bude doufám i vámi při změnách postupně informačně doplňován. Líbil se Vám článek? Máte zážitky z Vaší dovolené, návštěvy aquaparku, wellnessu? Podělte se s ostatními čtenáři. Za Vaše zážitky nabízíme volnou vstupenku na akci Naturista.cz. Svoje texty, fotografie, videa posílejte na EMAIL Potěšíte sebe i ostatní naháče. VYUŽÍVEJTE VÝHODY, které jsme pro Vás všechny připravili a vyjednaliPodpořte Naturista cz. jakoukoliv částkou, bez poplatku systémem PAY SEC na naše jméno: naturista, číslo: 3891789. Předem děkujeme. Své příspěvky můžete vkládat i do kasiček, na každé akci Naturista.cz. Zájemci o spolupráci: Chcete zde seznámit ostatní s Vaši činností? EMAIL Využijte nabídku Vaší prezentace na stránkách a oblíbených akcích NATURISTA.CZ. | ||||
Přirozená radost ze života
Trasa Montenegro Ada Bojana?
Abych to nedělal úplně zbytečně? Zeptám se raději. Chcete takovýto podrobný popis tras do Ady Bojany v Černé hoře? Cest je tam povícero a já na tom strávím dva dny. Tyhle popisy cest jsou opravdu nejnáročnější články, co jsem tady kdy dělal.